اسم الکتاب : الطرائف ت داود إلهامی المؤلف : سید بن طاووس الجزء : 1 صفحة : 303
رسول
اللَّه و احقّ بالخلافة من جميع المسلمين»[1].
على 7 بعد از رسول خدا، افضل بشر و اولى به امر خلافت از جميع
مسلمانان بوده است.
اگر هيچ دليلى بر اثبات خلافت بلا فصل و
تقدم آن حضرت بر ديگران نبود (با وجود اين كه دلائل از حد شمارش خارج است) مگر
همين دو دليل يكى اعلميت و ديگرى افضليت آن حضرت كه روى قاعده عقل و منطق هيچ
جاهلى حق تقدم بر عالم را ندارد همين كافى بود و اعلميت و افضليت آن حضرت در نزد
دوست و دشمن روشن و آشكار است. حتى ابن ابى الحديد ضمن خطبه اول كتابش گويد:
«الحمد للَّه الّذى قدّم المفضول على الأفضل ..» اين عبارت اقرار و اعتراف به
افضليت آن حضرت است، منتها از روى عادت و تعصب گويد: خدا خواست مفضول را بر افضل
مقدم دارد.
و اين بيان شايسته شخص عالمى مانند ابن ابى
الحديد نبود كه مورد اعتراض دانشمندان و ارباب منطق قرار گيرد و بر او خرده بگيرند
كه بر خلاف عقل و علم منطق اظهار عقيده نموده و نسبت بيجائى به خداوند متعال داده
است، زيرا خداوند حكيم هرگز عملى بر خلاف عقل و منطق نمىنمايد و مفضولى را بر
فاضل مقدم نمىدارد تا چه رسد بر اعلم و افضل!
واقعه غدير
واقعه «غدير خمّ» از ابتداى وقوع آن از قرنهاى
نخست تا عصر حاضر پيوسته از اصول مسلم و حوادث غير قابل ترديد بوده، به طورى كه
مخالف و موافق بدون اين كه ترديد يا انكارى در خود راه دهند آن را روايت
نمودهاند.
«ضياء الدين مقلبى» (متوفاى 1108 هجرى)
دانشمند سنى مشهور مىگويد: «فان لم يكن هذا معلوما فما في الدّين معلوم»[2] اگر حديث غدير ثابت