رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم وجهى
نداشت. سبحانك هذا بهتان عظيم.
نقل شده است كه ابا ذر غفارى بيمارى را دوست داشته و آنرا- به خاطر
اجر و پاداشى كه در بردارد- بر عافيت ترجيح مىداد. امام 7 پس از حكايت
اين مطلب فرمود:
ليكن ما مردمى هستيم كه سلامت را بيش از بيمارى دوست داريم، و بيمارى
را در وقت خودش بيش از سلامت دوست داريم.
اين كلام كه از سرچشمه حكمت و عصمت بيرون آمده است، نشان مىدهد كه
درجه رضاى به قضا، خواه آن قضا مطلوب باشد و خواه نامطلوب، بر مقام ترجيح دادن
ناملايمات براى رسيدن به ثواب آن، برترى دارد؛ و بىشك چنين است، زيرا مقام نخست
از جهت پذيرفتن شدايد و سختيها هنگام مواجهه با آنها و حتى محبوبتر بودن آن نسبت
به ملايمات، با مقام دوم برابر است، و از جهت اختيار نكردن بيمارى و نخواستن آن در
هنگام عافيت و سلامت، بر آن امتياز دارد؛ اگرچه خواستن بيمارى و ترجيح آن بر سلامت
به خاطر رسيدن به پاداش، و راضى ساختن نفس به آن بگونهاى كه آنرا دوست بدارد،
خود از مقامات بلندى است كه تنها امثال ابى ذر به آن دست مىيابند؛ اما چون در آن
شائبه اظهار