اسم الکتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 35
بود كه طبعا مىتوان مطالب آنها را در يكى از سه باب اساسى حكمت
عملى (تهذيب نفس- تدبير منزل- سياست مدن) گنجانيد.
اخلاق جلالى اثر جلال الدين دوانى، سلوك الملوك از امين الدين ابو
الخير فضل اللّه بن روزبهان خنجى اصفهانى شيرازى، تحفة المجالس نوشته مجد الدين
حسينى- متخلّص به مجدى-، دستور السّلطنه كار ابو الفضل منشى شيرازى كه منشى سلطان
سليمان اول عثمانى بوده، هفت كشور ساخته و پرداخته فخرى هروى، موعظه جهانگيرى
تأليف محمد باقر نجم ثانى، و روضة الانوار عباسى از اين دست آثارند.[1]
نويسنده كتاب اخير، كه مورد بحث ماست، مولى محمّد باقر بن محمّد مؤمن
خراسانى سبزوارى، و يا به گفته خود او محمد باقر شريف سبزوارى، معروف به محقق
سبزوارى، است كه از دانشمندان بزرگ روزگار صفويان و معاصر شاه عباس دوم (حكومت:
1052- 1077 ق.) است. زادگاه و محلّ نشو و نماى او سبزوار است، ولى پس از درگذشت
پدرش راهى عراق شد و بعدا سكونت در اصفهان را برگزيد. در همين جا بود كه مورد
توجّه شاه صفوى قرار گرفت و ارج و قربى يافت و بههمين سبب امامت جمعه و جماعت و
منصب شيخ الاسلامى را عهدهدار شد. وزير كبير شاه، معروف به خليفه سلطان، نيز در
حقّ او محبتهاى بسيارى روا داشت و وى را بر همگنانش برترى داد؛ بركنارى مولى حسن
على بن مولى عبد اللّه از كار تدريس در مدرسه مولى عبد اللّه تسترى و سپردن سمت
استادى به او بههمين خاطر بوده است.
سبزوارى از اكابر اصحاب مجلسى اول و از شاگردان بزرگ شيخ بهايى
بهشمار مىرود و از او و سيد حسين بن حيدر عاملى روايت كرده است. در معقول از
شاگردان مير فندرسكى و در منقول از تلامذه ملا حسنعلى شوشترى بود. آقا حسين محقّق
خوانسارى، شوهر خواهرش، و مولى محمّد، مشهور به سراب، در زمره شاگردان ممتاز او
قرار داشتند. ميان او و مولى محسن فيض كاشانى الفت و يگانگى برقرار بود و ميان
فتواها و حكمهاى آندو موافقت بسيارى به چشم مىخورد.
از جمله تأليفات او شرح ناتمامى است بر ارشاد علّامه كه آن را ذخيرة
المعاد فى شرح
[1] - نك: تاريخ ادبيات در ايران، ج 3/ 5، صص 1484 و
1485.
اسم الکتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 35