اسم الکتاب : روضة الأنوار عباسى (در اخلاق و شيوه كشوردارى) المؤلف : محقق سبزوارى الجزء : 1 صفحة : 116
مىپوشاند خداى عز و جلّ از او گناهان را و مىبخشايد و داخل
مىسازد او را به باغهايى كه جارى مىشود از زير آنها نهرها، كه مخلّد خواهند بود
در آن هميشه، و آن است فوز عظيم.»
و خداى عز و جلّ مىفرمايد: يا أَيُّهَا
الَّذِينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ
أَلِيمٍ[1] يعنى: «اى كسانىكه اهل ايمانيد راه نمايم شما را به بازرگانيى كه
برهاند شما را از عذاب اليم؟». تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ
وَ رَسُولِهِ وَ تُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ
ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ[2] آن
تجارت آن است كه ايمان آوريد به خدا و رسول [او]، و مجاهده كنيد در راه خدا با نفس
خود و اموال خود، آن بهتر است از براى شما اگر بدانيد.
يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ يُدْخِلْكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي
مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ذلِكَ
الْفَوْزُ الْعَظِيمُ[3] يعنى: «چون چنين كرديد، مىبخشايد خداى عز و جلّ گناهان شما را و
داخل مىگرداند شما را در باغهايى كه جارى مىشود از زير آنها نهرها و منزلهاى
طيّبه در بهشتهاى عدن، و آن فوزى است عظيم.»
بدانكه، حقيقت ايمان آن است كه به دل اعتقاد كند و به زبان اقرار
كند به اصولى كه به تفصيل ذكر مىكنيم. و اين مرتبهاى است از مراتب ايمان كه اگر
با اين عمل صالح نباشد، آن شخص مؤمن فاسق خواهد بود و اصل درجه اوّل از ايمان
خواهد داشت، هر چند ناقص باشد. پس، اگر با توبه از دنيا رفت، البتّه گناهان او
مغفور است و اگر [21 ب] بىتوبه از دنيا رفت، امكان آن دارد كه خداى عز و جلّ او
را بيامرزد و به عذاب دوزخ معذّب نسازد، و امكان آن دارد كه خداى عز و جلّ او را به
دوزخ برده معذّب سازد. امّا بالاخره، چون با ايمان از دنيا رفته به بركت نور ايمان
از دوزخ نجات مىيابد و به بهشت داخل مىشود و مدّت مكث مؤمن فاسق در دوزخ مختلف
است، به حسب اختلاف گناهان، بعضى را بيشتر و بعضى را كمتر. اين است مذهب صحيح كه
علماى مذهب حقّ به آن رفتهاند.
امّا، اصولى كه دانستن آن در تحقّق ايمان معتبر است شناختن خداست و
شناختن پيغمبر و شناختن حضرات ائمه هدى- سلام اللّه عليهم اجمعين- و اقرار كردن به
روز جزا و محشور شدن در روز قيامت و اقرار كردن به جميع آنچه حضرت رسول صلّى اللّه
عليه و اله از