responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) المؤلف : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    الجزء : 1  صفحة : 344

ذكر مى‌نموده‌اند. از جمله ميفرموده‌اند: در تمثيل و بيان اصالت عشق و تَيَمان و محبّت خداوندى، حافظ ميگويد

: عشق تو در وجودم و مهر تو در دلم‌

با شير اندرون شد و با جان بِدَر شود [1]

و همين محبّت و عشق را ابن فارض بدين عبارت بازگو ميكند كه‌

: وَ عِنْدِىَ مِنْها نَشْوَةٌ قَبْلَ نَشْأتى مَعى‌

أبَدًا تَبْقَى وَ إنْ بَلِىَ الْعَظْمُ [2]

يعنى «عشق و مستى من از شراب او، پيش از خلقت و ايجاد من است؛ و همينطور إلى الأبَد باقى خواهد ماند اگرچه استخوانم بپوسد.»

حافظ ابتداى عشق را بَدْوِ خلقت مادّى و طبيعى گرفته، و انتهايش را مرگ طبيعى ميداند. امّا ابن فارض ابتدايش را قبل از خلقت (به هزاران و هزاران سال) كه تا بى نهايت پس از خلقت باقى خواهد ماند ميداند.

و حقّاً ابن فارض در اين بيت معنى تجرّد از زمان و مكان را براى نفس آدمى، و ابديّت و ازليّت را براى وى در سير مدارج نزول و صعود، در اين نكته گنجانيده است كه شعر حافظ بدين ذِروه نرسيده است.

ابن فارض در بيت پس از اين بيت ميگويد

: عَلَيْكَ بِها صِرْفًا وَ إنْ شِئْتَ مَزْجَها

فَعَدْلُكَ عَنْ ظَلْمِ الْحَبيبِ هُوَ الظُّلْمُ‌

ظَلْم با فتحه ظاء به معنى آب دهان است؛ و معنى اين بيت اينطور مى‌شود

______________________________ [1] «: ديوان حافظ» با تصحيح دكتر رشيد عيوضى و دكتر اكبر بهروز، ص‌

[2] «532 ديوان ابن فارض» طبع دار صادر- دار بيروت (سنه 1382) ميميّه، ص 143، سطر 35

اسم الکتاب : روح مجرد (يادنامه موحد عظيم و عارف كبير حاج سيد هاشم موسوى حداد) المؤلف : حسينى طهرانى، سید محمد حسين    الجزء : 1  صفحة : 344
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست