responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ده رساله محقق بزرگ فيض كاشانى المؤلف : فيض كاشانى    الجزء : 1  صفحة : 263

حق است و حق سبحانه روح همه است و از اينجا است كه گفته‌اند:

«ما رأيت شيئا الا و رأيت اللّه قبله او معه» والا بت مشركان است، و حق منزه از آن است «تعالى شأنه عما يقولون» قال اللّه تعالى: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَتَّخِذُ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَنْداداً يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»[1] و قال‌ «اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ»[2] يعنى: «اطاعوهم».

و گاه اسم بت را مخصوص سازند به كامل و مرشدى كه قطب زمان است چه محبوب حقيقى باعتبار جميع اسماء و صفات در او جلوه‌گر آمده و به اعتبار جامعيت پرستيده شده توجّه جميع موجودات خواه به طبع و خواه به ارادت بدو است و قبله كاينات از جميع جهات اوست و زنّار عبارت است از بستن عقد

بت اينجا مظهر عشق است و وحدت‌

بود ز نار بستن عقد خدمت‌

چو كفر و دين بود قايم به هستى‌

بود، توحيد عين بت پرستى‌

چو اشياء هست هستى را مظاهر

از آن جمله يكى بت باشد آخر

نكو انديشه كن اى مرد عاقل‌

كه بت از روى هستى نيست باطل‌

بدان كايزد تعالى خالق اوست‌

ز نيكو هر چه صادر گشت نيكوست‌

وجود آنجا كه باشد محض خير

اگر شر است در وى آن ز غير است‌

مسلمان گر بدانستى كه بت چيست‌

بدانستى كه دين در بت پرستى است‌

و گر مشترك ز بت آگاه گشتى‌

كجا در دين خود گمراه گشتى‌

نديد او از بت الا خلق ظاهر

بدين علت شد اندر شرع كافر


[1] - بقره/ 165.

[2] - توبه/ 31.

اسم الکتاب : ده رساله محقق بزرگ فيض كاشانى المؤلف : فيض كاشانى    الجزء : 1  صفحة : 263
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست