اسم الکتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه المؤلف : انصاريان، حسين الجزء : 1 صفحة : 386
از مرتبه قبل بالاتر است، چون بين چيزى را
به چشم ديدن و باور كردن تا شنيدن و قبول كردن خيلى فرق است.
حق اليقين به معناى متحد شدن وجود با
واقعيت است؛ به نحوى كه هيچگونه راه شك و ترديدى به آن براى انسان نماند و واقعيت
خارجى يا موجوديت انسان يكى گردد، به قول بابا طاهر عريان:
حق اليقين به معناى فناى در حق و بقاى به اوست، علما و شهودا و حالا
و مراد از لقاى حق در آيات قرآن همين مرتبه است[2]،
مرتبهاى كه كار دليل و برهان كار ديده نيست، بلكه نتيجه حركت الهى قلب است، قلبى
كه خانه اوست و عرصه تجلى نور او و چون ديده قلب كه از آن تعبير به بصيرت مىشود،
به نور يقين روشن گردد انسان مستحق عنايات خاصه و الطاف رحمانيه مىگردد و مىشنود
آنچه را قبل از اين يقين نمىشنيد و مىبيند آنچه را نمىديد و مىيابد، آنچه را
نمىيافت.
«منازل السائرين» كه يكى از بهترين كتب عرفانى است در باب يقين چنين
مىگويد:
و يقين را سه درجه است:
اول علم اليقين و آن قبول چيزى است كه از حق ظاهر شده و به ما رسيده
و قبول چيزى است كه مربوط به حق است و از ما غايب است و استقامت بر چيزى است كه
قائم به حق است».
در شرح مطلب فوق مىفرمايد: «علم اليقين قبول برنامههايى است كه از
طريق انبيا از قبيل ايمان و اسلام و احكام و معجزات كه همه دلالت دارند از جانب
حقند