اسم الکتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه المؤلف : انصاريان، حسين الجزء : 1 صفحة : 242
انسان وقتى كه تمام واجبات حق را ادا نموده
و از گناهان پرهيز كرده باشد، بايد، اميد به لطف و محبت حق داشته و به انتظار مزد
و اجر و ثواب سرشار، باشد.
انسان وقتى كه نسبت به هر گناهى توبه مخصوص آن گناه را انجام داده
باشد، بايد، اميد به بخشش و مغفرت و قبول عذر داشته باشد.
اگر اميد بعد از عمل و يا توبه نباشد، اميد نيست و بدون زحمت و اجراى
دستورهاى دوست و كنارهگيرى از محرمات، نبايد اميد داشت. چنان كه آيات قرآن و
روايات و اخبار به طور صريح بيانگر اين واقعيت است كه در بخشهاى بعد ذكر خواهيم
كرد.
آرى، با تماشاى الطاف حق، يقين به لطف و عنايت دوست به دست مىآيد
يقين نيز عامل ايجاد اميد است كه روزى انسان مستحق هيچ لطفى نبود و از خداوند طلبى
نداشت و طفل بيچاره و ناتوان، يا انسان تهيدست و ضعيفى بود؛ اما اين همه محبت و
لطف در حق او شد. آرى، امروز كه به دستور خدا اين همه خود را در رنج عبادت و اطاعت
قرار مىدهد و براى ارتكاب يك گناه اين همه بيدارى شب كشيده و ناله و انابه دارد.
چگونه اميد به مزد عمل و بخشش و مغفرت گناه نداشته باشد؟!
روزى كه عمل و توبه از او نمىخواست، اين همه او را در احسان و نعمت
غرق كرد، امروز كه از او مزد، ثواب، بهشت و دور شدن از عذاب جهنم را با عمل و توبه
طلب مىكند، چگونه در برابر فرمانبرى مزد ندهد و در مقابل توبه، آدمى را غرق در
رحمت و مغفرت نكند؟! پس اميد همراه عمل صحيح است. چنانچه به موسى خطاب مىكند:
ما أقل حياء من يطمع فى جنتى بغير عمل يا موسى كيف أجود برحمتى على
من
اسم الکتاب : عرفان اسلامى تفسير مصباح الشريعه و مفتاح الحقيقه المؤلف : انصاريان، حسين الجزء : 1 صفحة : 242