responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : شرح مثنوى المؤلف : شهيدى، سید جعفر    الجزء : 1  صفحة : 123

اول كسى كه در مقابله نصّ قياس آورد ابليس بود

نَصّ: هر لفظ كه بر معنى صريح دلالت كند و احتمال معنى ديگر در آن نرود، و نصّ در اصطلاح اصوليان آيه يا حديثى است كه رافع هر گونه احتمال بود چون‌ «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبا» (بقره، 275).

قياس: در اصطلاح اصوليان اجراى حكم شرعى است در موضوعى به خاطر وجود حكم در موضوعى مشابه آن. قياس از جمله دليلهايى است كه نزد فقيهان اهل سنّت و جماعت معتبر است. ولى فقيهان شيعه آن را نمى‌پذيرند جز در قياس منصوص العلّة، يعنى آن جا كه حكمى بر موضوعى به خاطر علّتى خاص تعلق گرفته باشد و به علتى كه موجب تشريع حكم است تصريح شده باشد. كه در اين صورت آن حكم را بر موضوع ديگرى كه همان علت را دارد مى‌توان سرايت داد. چنان كه گويند مى حرام است به خاطر مستى آوردن آن. پس مستى آور ديگرى را نيز كه حكمى در باره آن در دست نيست به مى مى‌توان قياس كرد و آن را حرام دانست.

اول آن كس كين قياسكها نمود

پيش انوار خدا ابليس بود

گفت نار از خاك بى‌شك بهتر است‌

من ز نار و او ز خاك اكدر است‌

پس قياس فرع بر اصلش كنيم‌

او ز ظلمت ما ز نور روشنيم‌

گفت حق نى بل كه لا أنساب شد

زهد و تقوى فضل را محراب شد

اين نه ميراث جهان فانى است‌

كه به انسابش بيابى جانى است‌

اسم الکتاب : شرح مثنوى المؤلف : شهيدى، سید جعفر    الجزء : 1  صفحة : 123
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست