آغاز افتاده/
الّذين ذكرنا تمثيلا يستفاد ممّا روى الشيخ الجليل ; فى الكافى.
انجام/ بلكه عدم
عروض نفادت (كذا) اصلا در ازمنه متطاوله در امثال اين امور از محالات عاديه است و
العلم عند اللّه و اهله و السّلام على من اتّبع الهدى.
ن. خ
7315/ 1/
نستعليق، 1120، ش 381، مشكوة 1888/ 5.
[35] رسالة
فى الارث
(عربى/ فقه)
رساله مختصرى است در مبحث ارث و چگونگى تقسيم آن. بين فهرستنگاران در عنوان و
مؤلّف اين رساله اختلاف نظر است. آقاى صدرايى خويى در فهرست نسخههاى خطّى مدرسه
نمازى خوى آن را رسالة فى الارث و از تأليفات علامه حلّى دانسته است. (فهرست مذكور
صفحه 422). آقاى حسينى اشكورى در فهرست كتابخانه مرعشى و فهرست مخطوطات الهدايتى
آن را الارث و مؤلّف آن را نشناسانده است (مرعشى 92/ 16؛ تراثنا 51/ 3). نسخهاى
ديگر از اين رساله در كتابخانه مرعشى با عنوان شرح الفرائض و شارح نامعلوم معرفى
شده است. (مرعشى 478/ 30).
ابو الفضل
حافظيان در فهرست هفتاد نسخه خطّى از يك كتابخانه شخصى در قم، اين رساله را كه در
خطبه آن تصريح به نام شيخ بهايى شده، رسالة فى الارث خوانده است.
نسخهاى از اين
رساله در كتابخانه مجلس شوراى اسلامى وجود دارد كه فهرستنگار محترم آن را الحاشية
على المختصر النافع از تأليفات شهيد ثانى خوانده است. (فهرست مجلس 251/ 16).
آغاز/ بسمله، الْحَمْدُ
لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ و العاقبة للمتّقين و الصّلوة و السّلام على
خير