اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 71
قابل توجه است كه نزديكتر به ميت از هر گروه، مانع دورتر از همان گروه
مىشود، نه دورتر از گروه ديگر[1].
[به عنوان مثال اگر پدر بزرگ و مادر بزرگ باشند ولى خواهر و برادر نباشند بلكه
فرزند خواهر و فرزند برادر وجود داشته باشد، پدر بزرگ و مادر بزرگ مانع ارث بردن
فرزندان خواهر و برادر نمىشوند، چون از دو گروه جدا هستند؛ بله در هر گروه
نزديكتر به ميت مانع دورتر مىشود]. اين طبقه، طبقه كلالهها مىباشد[2].
طبقه سوم: در اين طبقه
يك گروه وارث وجود دارد؛ ليكن خود داراى درجاتى است:
درجه نخست: عموها و
عمهها و خالهها و دايىهاى ميّت و فرزندانشان به شرط ياد شده [/ الأقرب يمنع
الأبعد] جانشين آنها مىشوند؛ و تنها يك صورت از آن قاعده استثنا
[1]. همين قانون به نظر مشهور فقيهان در طبقه نخست نيز
وجود دارد؛ يعنى فرزندان فرزندان، جانشين پدران خود مىشوند، چه پدر و مادر ميت
وجود داشته باشند و چه وجود نداشته باشند؛ برخلاف مرحوم صدوق( ره) كه شرط ارث بردن
فرزندانِ فرزندان را نبودن پدر و مادر ميت مىداند؛ نگاه كن به شرح لمعه، ج 8، ص
102- 103[ مترجم].
[2]. در مفردات راغب، ص 437 آمده است:« كلاله اسم براى
وارثان غير از فرزند و پدر است» ابن عباس گفته است:« كلاله اسم براى وارثان غير از
پدر است». و قطرب گفته:« كلاله اسم براى وارثان غير از پدر و مادر و برادر است» كه
حرف درستى نيست. ابن اثير در نهايه، ج 4، ص 197 گفته است:« كلاله در موردى است كه
شخص بميرد و پدر و فرزندى كه از او ارث ببرند، نداشته باشد. اصل آن از ماده«
تكلّله النسب» به معناى نسب او را احاطه كرد، مىباشد».
شهيد
ثانى در شرح لمعه، ج 8، ص 69- بسان مجمع البحرين، ج 5، ص 464- مىگويد:
«
به خواهران و برادران، كلاله مىگويند، واين لفظ يا از ماده« كَلّ» به معناى
سنگينى است؛ زيرا خواهران و برادران ميت بر دوش مرد( شوهر مادر ميّت) سنگينى
مىكنند و مجبور است هزينه آنها را بپردازد، بدون اين كه فرزندان وى باشند كه خود
فرزند بودن موجب اقبال نفس براى قيام به مصالح آنها مىشود؛ در حالى كه اين
خواهران و برادران، فرزند اين مرد نمىباشند؛ لذا« كَلّ» بر او هستند.
يا
از ماده« إكليل»[/ تاج] است. و« إكليل» عبارت از يك چيزى شبيه دستار مىباشد كه به
جواهرات تزيين مىشود و دور سر بسته مىشود و احاطه برسر دارد، و اين خواهران و
برادران را از آن جهت كه احاطه بر مرد دارند، كلاله مىگويند.
خلاصه:
كلاله اسم وارث[ ارث گيرنده] و مورّث[ ارث دهنده] است در صورتى كه ميان آن دو
نسبت پسرى و پدرى نباشد.
اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 71