اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 258
الصلاة، أ لا ترى أن العبد الصالح عيسى بن مريم (ع) قال: «وَ
أَوْصانِي بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا»»[1]؛ گفت وهب: حضرت امام جعفر صادق (ع)
را سؤال كردم از افضل آنچه بندگان به وسيله آن تقرّب مىجويند به درگاه پروردگار
خود و دوست داشته ترين آن اعمال پيش جناب الهى عزّ و جلّ. فرمود كه نمىدانم كه
بعد از معرفت معارف ربوبيات هيچ چيز افضل از اين نماز، آيا نمىبيني كه بنده صالح
عيسى بن مريم (ع) گفت كه: اللّه تعالى مرا وصيّت كرده است به نماز و زكات ما دام
كه در قيد حيات بودهباشم؟
«بعد المعرفة»
دو معنى دارد:
اوّل: آنكه معرفت
اللّه افضل جميع حسنات است، بعد از آن، نماز افضل است از ساير اعمال.
دوم: آنكه نماز كه
بعد از معرفة اللّه و علم به معرفت اللّه و علم به معارف مبدأ و معاد بوده باشد،
افضل است از جميع طاعات و عبادات؛ چه معرفت مبدأ و معاد شرط صحت نماز است، چنانچه
در حواشى من لا يحضره الفقيه آورده ام.[2]
ثالث: از طريق من لا
يحضره الفقيه و كافى كلينى و ساير اصول معوّل عليها[3]، به طريق و اسانيد مختلفه:
قال الصادق
(ع): «أوّل ما يحاسب به العبد على الصلاة، فإذا قبلت منه قبل سائر عمله و إذا ردّت
عليه ردّ سائر عمله»[4]؛
اول آنچه محاسبه بنده بر آن مىشود نماز
[1]. الكافي، ج 3، ص 264؛ باب فضل الصلاة، ح 1؛ من لا
يحضره الفقيه، ج 1، ص 135، باب فضل الصلاة، ح 634؛ و آيه شريفه از سوره مريم، آيه
31 مىباشد.
[3]. معوّل عليها: يعنى اصولى كه مورد اعتماد مىباشند.
[4]. من لا يحضره الفقيه، ج 1، ص 134، باب فضل الصلاة، ح
626؛ الكافي، ج 3، ص 268؛ باب من حافظ على صلاته، ح 4،( با تفاوتى اندك)؛ تهذيب
الأحكام، ج 2، ص 239، ح 15؛ فقه الرضا( ع)، ص 99، باب الصلوات المفروضة.
اسم الکتاب : رسالههاى خطى فقهى المؤلف : گروه محققان الجزء : 1 صفحة : 258