responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : جامع عباسی - طبع قديم المؤلف : شيخ بهائى    الجزء : 1  صفحة : 15

غير عزيمه خواندن و بعضى از مجتهدين مطلق قرآن خواندن را بر جنب حرام مى‌دانند.

سيم‌ مصحف برداشتن خواه در دست و خواه در بغل و خواه در كردن.

چهارم‌ چيزى خوردن.

پنجم‌ آب نوشيدن امّا اگر قبل از اين هر دو مضمضه و استنشاق كند كراهيّت برطرف مى‌شود.

ششم‌ خضاب كردن.

هفتم‌ روغن بر بدن ماليدن‌

فصل در احكام حيض‌

بدان كه خون حيض اغلب اوقات سياه و تيره و غليظ و بد بوست و اندك سوزشى دارد و از جانب چپ‌[1] مى‌آيد و تا زن نه ساله نشود خونى كه مى‌بيند خون حيض نيست و اگر سنّ او از پنجاه سال بگذرد و آن زن از طايفه قريش يا طايفه نبط نباشد[2] خون او نيز خون حيض نخواهد بود امّا اگر يكى از آن دو طايفه باشد تا شصت سال ممكن است كه خون حيض باشد و اگر دختر بكر را ازاله بكارت شود و خون از او آيد و معلوم نشود كه خون بكارتست يا غير آن پنبه به خود بردارد و به تطوق و عدم تطوق معلوم نمايد و كيفيّت معرفت تطوّق و عدم تطوق آنست كه آن زن صاحب خون بر پشت بخوابد نزديك ديوار يا مانند آن و پنبه را بدست راست به اندرون فرج كند و اندكى صبر نمايد بعد از آن پنبه را بآهستكى بيرون آورد و ملاحظه كند اگر خون تمام روى پنبه را سرخ كرده باشد خون بكارت نخواهد بود و اگر سرخى آن بر كرد پنبه بطريق طوق باشد خون بكارتست و ميانه مجتهدين خلافست در آن كه زن آبستن خون حيض مى‌بيند يا نه بعضى برآنند كه نمى‌بيند بجهة آن كه در وقت آبستن خون حيض دو قسم مى‌شود قسمى به پستانها مى‌رود شير مى‌شود و قسمى ديگر از راه ناف به شكم طفل مى‌رود و خوراك او مى‌شود پس چيزى زياده نمى‌ماند كه بيرون آيد و بعضى برآنند كه هر گاه مزاج زن گرم باشد و غذاهاى كه مولد خون باشد بسيار تناول نمايد مى‌تواند بود كه آن چه از شير و غذاى طفل زياده باشد به حيض بيرون آيد

فصل اگر خون حيض بيرون آيد از موضع غير معتاد

در زمان عادت حيض به شرايط و موضع معتاد مسدود شده باشد و موضع غير معتاد معتاد شود آن خون كه مى‌آيد خون حيض خواهد بود چنانچه شهيد ره در كتاب بيان آورده است و حكايت كرده‌اند از زنى در زمان شيخ ره كه خون حيض در زمان عادت آن زن از دهان او بيرون مى‌آمد پس مادامى كه خون از دهان زنى چنان بيرون آيد آن زن حايض خواهد بود و احكام حيض بر او جارى خواهد بود يعنى تا خون مى‌آيد نماز و روزه از آن زن ساقط است و وطى شوهر بر او حرام است و بعد از انقطاع خون از دهن او پيش از غسل كردن خلافست كه شوهر او را وطى مى‌تواند كرد يا نه چنانچه در موضع معتاد گفته خواهد شد

فصل ما دام كه زن حيض داشته باشد طلاق دادن او صحيح نيست‌

بشرطى چند كه إن شاء اللَّه تعالى در كتاب طلاق مذكور خواهد شد و مجامعت به او نيز در قبل حرام است به اجماع امّا وقتى كه از حيض پاك شده باشد و هنوز غسل نكرده باشد در جواز مجامعت خلافست بعضى از مجتهدين حرام مى‌دانند و بعضى مكروه و احتياط آنست كه قبل از غسل مجامعت نكند امّا اگر شخصى در وقت‌


[1] در بعضى اخبار از جانب راست وارد شده پس احتياط ترك نشود صدر دام ظلّه

[2] محلّ تامّل است پس احتياط ترك نشود صدر دام ظلّه العالى

اسم الکتاب : جامع عباسی - طبع قديم المؤلف : شيخ بهائى    الجزء : 1  صفحة : 15
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست