اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 605
حكم تجلى وجه خاص به كل- اين محدود در
راههاى تنزلات الهى و واردات ربانى و تلقيات و دريافتهاى گوناگون و القاآت
پراكندهاى است كه بيرون از اين قاعده نمىباشد.
995/ 4 بدان كه صورت دعاى مشروع؛ دليل احديت توجه به معنى مذكور
مىباشد.
حضرت شيخ قدس سره در شرح حديث گويد: يد واحده (يعنى بلند كردن يك
دست) در دعا اشاره است از ظاهر دعا كننده و ديگرى (دو دست) عبارت است از باطن او و
زبان، تعبير از تمام او است، و دست ماليدن بر صورت آگاهى دادن است بر بازگشت به
حقيقت جامع بين روح و بدن، و آن كنايه از عين ثابت او است در علم حق تعالى در ازل،
براى اينكه وجه هر چيزى حقيقت آن چيز است و اين وجه مظهر آن حقيقت، و با اين مطلب
معنى: كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ،
يعنى: هر چيزى جز وجه او هلاك شدنى است (88- قصص) دانسته مىشود، و راز ديگرى هست
كه افشاء و آشكار كردن آن غير ممكن است. پايان سخن حضرت شيخ قدّس سرّه.
فصل ششم از فصول باب در بيان توجه حبّى
996/ 4 كه اولين پيوند بين نسبت «ربيّت» از حقيقت الحقايق- آنگونه
كه پيش از اين در معنى: «احببت ان اعرف» گذشت- و بين قوابل كونى مىباشد و باعث بر
ظهور مذكور است؛ تعلق به كمال جلا و استجلا دارد كه به واسطه انسان كامل- پس از
ظهور اجزاى وجودى او كه ظهور كل موقوف بر آن است- حاصل شده است، پس از جانب حق
تعالى طلب ظهور ذات و كمالات اسمائى از جهت فعل و اثربخشى است، و از جانب كون طلب
ظهور احكام و احوال از جهت اثرپذيرى و قبول است، و در هنگام نقل سخن صاحب كتاب
نفحات- با خواست خدا- ثابت خواهد شد، و براى بيان آنچه از اسرار اين باب در مقام
تحقيق بيان الهى كه: وَ هُوَ الْغَفُورُ الْوَدُودُ، يعنى: او آمرزگار و بسيار مهربان است (14- بروج) كه متعرض آن نشده
مقدماتى چند است:
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 605