اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 44
121/ 2 و از آن جمله آنچه را كه باز در آخر
كتاب خود كه به نام منهاج العابدين ناميده برگزيده و مشتمل بر هفت عقبه است كه هر
كس آن عقبات را قطع كند؛ تهذيب باطن از موذيات و آزار رسانان حاصلش مىشود[1].
122/ 2 و از آن جمله چيزى است كه شيخ (محى الدين) رضى الله عنه در
كتاب مواقع النجوم آورده و هر فضيلتى را در آن جا نتيجه توفيق قسمت شده دانسته و
گفته: توفيق بر وزن تفعيل از موافقت آمده و آن معنايى است كه در انجام هر فعلى
قيام به نفس داشته و صاحبش را از تجاوز از حد مشروعى كه در آن برايش گذارده شده
باز مىدارد، بنابر اين مطلوب هر انسانى در حقيقت كمال توفيق است و آن همراهى
توفيق است مر انسان را در تمامى حالاتش، و چون كمال يافت از آن تعبير به عصمت
مىشود؛ و آن بستگى به عنايت حق تعالى نسبت به بنده- پيش از وجودش- دارد كه در
بيان الهى به قدم صدق آمده و فرموده: وَ بَشِّرِ الَّذِينَ
آمَنُوا أَنَّ لَهُمْ قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَ رَبِّهِمْ،
يعنى: مؤمنان را نويد ده كه نزد پروردگارشان قدم صدق (سابقه نيك و سعادتمندانه)
دارند (2- يونس) و آن راهبر به سوى فضيلت و برترى؛ و باعث و انگيزه براى طلب
استقامت- كه خود هدايت كننده به راه سلامت و رستگارى است- مىباشد، هر كسم اين را
در تمام حالات بخواهد، چيزى از خير و كمال را دريغ نداشته است.
123/ 2 توفيق را آغاز و ميان و پايانى است: آغاز آن اسلام است، يعنى
انقياد و گردن نهان كلى؛ كه فراگير مقامات تفويض و توكل و تسليم و رضا مىباشد، و
ميان آن ايمان است؛
[1] - اين شكل هم از كتاب منهاج العابدين رونويش شده:
عقبه اول عقبه علم، عقبه دوم عقبه توبه، عقبه سوم عقبه عوايق و بازدارندهها( يعنى
دنيا و خلق و شيطان و نفس) عقبه چهارم عقبه عوارض، عقبه پنجم عقبه بواعث( خوف و
رجا) عقبه ششم قوادح( ريا و عجب) عقبه هفتم عقبه حمد و سپاس.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 44