اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 42
پس از اين مرتبه مرتبه ديگرى عارجان مراتب
را نيست. اين قطعهاى از تفسير حضرت شيخ قدس سره بود.
115/ 2 در اينجا ميدان تحقيق و تحقق بسيار فراخ است، بلكه اصولا بيان
تمام ميزانهاى كمال و اكمليت كه آنها را نهايتى نيست در مقام كتابت كه نهايتپذير
است محال و غير ممكن است و روى هم رفته ضبط آنها نسبت به علم سلوك مناسبتر است،
لذا فكر كرديم كه اشارهاى مختصر به امهات و اصول مقامات در اينجا، به تشويق تحقيق
نزديكتر باشد.
آگاهى دادن 116/ 2 بسا كه بين بيان
نظرى و بيان عيانى ذوقى (مكاشفى) در عبارت سازگارى واقع شود، يا از آن جهت كه آن
(در نزد صاحب عيان) در معنى مقصود؛ واضح و روشن است؛ و يا به واسطه احاطه مقام بر
آنچه كه محجوب- يعنى متوجه به فكر خود و اهتمام كننده بدان كه متوجه به قلب خويش
است- مىگيرد، و اگر چه بين دو گرفته شده (يعنى متوجه به فكر و متوجه به قلب) فرق
است، پس آنچه به واسطه توجه قلبى و از راه كشف گرفته شده باشد- نه از راه عمل و
در محل پاك- وارد را بر پاكى اصلى خويش باقى مىدارد، و آنچه كه به واسطه توجه
فكرى از پس حجاب و پردههاى فكر بشرى به توسط عمل و در محل ناپاك گرفته شده باشد؛
وارد را در لباس زشتى و عيب مىپوشاند.
117/ 2 پس يك كلمه به دو كلمه امتياز مىيابد، يعنى به واسطه وسعت
ميدان عطا و دهش ذاتى و يا اسمائى الهى و فراخى تحقيق حكم قبضتين[1]، چنان كه مىفرمايد: كلا نمد
[1] - يعنى قبضه چپ و راست( و در روايت است) هر دو دست
او يمين مباركه است، يعنى دست راست پر بركت و نيروى مطلق است. م
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 42