اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 400
283/ 4 اين چيزى بود كه در اينباره مىدانستم
و خداوند دانا به مقصود خود و كاملان است و عقيده بستگى به اين (مقصود خدا و
كاملان) دارد نه به آنچه كه در فهم من است.
اصل هشتم در مراتب نكاح
284/ 4 بيان اين مطلب داراى اصولى چند است كه حضرت شيخ قدس سره در
تفسير و شرح حديث آنها را بيان داشته و ما به جهت اقتضاى مقام بيشتر آنها را در
اينجا تكرار و نقل مىكنيم.
285/ 4 اصل اول اين كه: توجه حق تعالى به ايجاد از جهت احديت ذاتش
نمىباشد؛ چون آن با هيچ چيزى ارتباط ندارد، بلكه از حكم علم ذاتى ازلى است- به
واسطه احاطه تعلّقش به ذات حق و اسماء و صفات و معلومات او-
286/ 4 اصل دوم اينكه: اسباب (جمع سبب) ايجاد به موجب حكم علم
عبارتند از اسماء ذاتى كه تعبير از آنها به مفاتيح غيب شده است، براى اينكه آنها
كليد غيب ذات و غيب معلومات (حق) اند، و اصول صفات الوهى كه به نام حيات و اراده و
قدرت ناميده مىشوند مانند سايههايى براى مفاتيح غيباند- همچنان كه الوهيت
مانند سايه براى ذات است-.
287/ 4 اصل سوم اينكه: توجه حق تعالى به واسطه تأثير ذاتى است، و آن
در اصل يكى است ولى حيثيات؛ كه از آنها تعبير به مفاتيح مىشود؛ و متعلقات آنها
از اصول حقايق عالم كه براى اصول؛ صفات الوهى را معين مىكنند متعدداند، و اين
مفاتيح- اگرچه يك چيز آنها را جمع آورده- ولى داراى درجاتى متفاوتاند و اين تفاوت
اگرچه جز براى كاملان كشف و آشكار نشده ولى در صفات الوهى كه در مرتبه سايه و
ظليّت اسماء ذات قرار دارند قابل تعقلاند، مانند شرف و برترى علم نسبت به قدرت-
به تقدّم و پيش بودن و فزونى حيطه و فراگيرى- از اين روى تفاوت توجهات و آثار
آنها لازم آمد.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 400