اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 325
فصل اول در كشف مرتبه كه جامع تمام تعينات
است و اصول ترتيب تأثير آن تا آخر موجودات
2/ 4 چون پيش از اين دانسته شد كه در تعيّن هيچ تأثيرى جز به واسطه
مراتب و حقايق نمىباشد؛ همچنان كه هيچ اثرى در ظهور جز از حق سبحان نمىباشد، و
مؤثر در تعينات كل مرتبه حق سبحان مىباشد كه جامع تعينات اصلى و فرعى؛ تا نهايت
پائينترين مراتب جزئى- چه دنيا و چه آخرت- مىباشد.
3/ 4 اول[1] هر چيز،
شروع در اولين مراتب معلوم و مسماى منعوت[2]
كرديم و مقيد آن (معلوم و منعوت) شديم؛ اين براى پرهيز از آن چيزى بود كه حضرت شيخ
قدس سره در تفسير آن را به اوّلين مراتب عرفانى كه محقق و مثبت غيب هويت است
ناميده، و آن اطلاق صرف و خالص است از قيد و اطلاق و حصر و محدوديت در امر ثبوتى و
يا سلبى، و از آن كنايه و تعبير به گنج پنهان مىشود، چون باطن باطنها است و
مشتمل بر گرانبهاترين جواهر اسماء است كه از آن برخى را در غيب پنهان خود
برمىگزيند كه آنها را جز خودش[3] و كسى كه
به واسطه بلندى كينونت وجوديش غيريتش از ميان برداشته شده است[4]-
يعنى كسى كه كاملترين كاملان در پهنه تجلى اول است نه در غيبت اقدس اعلا-
نمىداند، و خواهيم گفت كه ترتّب مراتب الهى زمانى نيست، چون نزد پروردگار نه صبحى
هست و نه شبى.
[2] - نعت به معنى صفت است، يعنى موصوف، چون پيش از آن
نه نعتى بود و نه صفتى و نه اسمى و نه رسمى
[3] - گنج پنهان عبارت از مقام و احديت و اسماء و صفات
و مقام جمع گنجها و كثرات و علم ذاتى به اسماء و صفات و مقام جمعيت است، ولى مقام
اطلاق صرف و خالص از تمام قيدها و حصر و محدوديتها در امر ثبوتى و يا سلبى غير
اين است، بلكه غير مقام احديت نيز مىباشد، بلكه آن كينونتى است كه مطلق و آزاد از
پنهان بودن و گنج بودن و غير اينها از نعوت جلال است كه بازگشت به پنهانى دارد و
نعوت جمال كه بازگشت به جمال دارد، و آن نه به بطون و نه به باطن باطنها توصيف
نمىشود و بدان اشاره به اينكه مشتمل بر گرانبهاترين جواهر اسماء است- نه اسماء
ذاتى در مقام احديت و نه اسماء صفتى در مقام واحديت- نمىشود، و اسم برگزيده
بازگشت به غيب هويت و بالاترين مقام احديت دارد.
[4] - يعنى كسى كه مباينت و غيريتش زايل شده و عينيت و
وحدتش آشكار شده.
اسم الکتاب : ترجمه مصباح الانس ابن فناري (شرح مفتاح الغيب صدرالدين قونوى) المؤلف : خواجوي، محمد الجزء : 1 صفحة : 325