اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 149
است و آن، سهم رب است. و آن وقت است كه سرّ
اين آيه شريفه براى او روشن مىشود كه مىفرمايد: «بگو همه (از خوب و بد) از سوى
خداست» زيرا قبول كننده خير اثر تجلى غيبى است، چنانكه محيى الدين گفته است، و
قابل نمىشود مگر از فيض اقدس.
و نيز بصيرت مىيابد به اخبار بسيارى كه در اين باب رسيده و اين
مختصر مقام شرح و تفصيل آنها نيست و هر كس كه مىخواهد مسأله كاملا براى او روشن
شود بايد به كتابهايى كه استوانههاى حكمت و اولياء معرفت نوشتهاند مراجعه كند
مخصوصا به كتابهاى سيد محقق بارع ميرداماد و شاگرد بزرگوارش صدر الحكماء المتألهين
(رضوان اللّه عليهما).
دنباله سخن و روشنگرى هر چه بيشتر خدا را دو اراده است: قديم و
حادث
از آنچه گذشت محقق شد كه مشيت همان مقام ظهور حقيقت وجود و اطلاق آن
حقيقت و سريان آن و بسط نور و سعه رحمت آن حقيقت است، و مشيت عينا همان اراده آن
حقيقت است در مقام ظهور و تجلى، چنانكه به تحقق پيوسته كه مراتب تعينات از عقول
مقدسه و ملائكه مقرب گرفته تا برسد به قواى طبيعى و فرشتگان زمينى همگى مراتب مشيت
و حدود اراده در مقام تجلى و فعل مىباشند، و اين معنى منافات با آن ندارد كه خدا
را ارادهاى باشد كه عين ذات او و صفت قديم اوست. و اراده حق در مقام فعل كه به
اعتبار تعينات است صفتى است حادث و زائل گرچه همان نيز به
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 149