اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 121
اگر براى موجود عقلى هم نزعى باشد آن نزع
معناى ديگرى خواهد داشت غير از نزعى كه در سه مرحله اولى بود. و بعضى از مراتب نزع
عقلى هم به توسط عزرائيل انجام نمىگيرد بلكه به وسيله اسمهاى قاهر و مالك كه
حقيقت عزرائيلى در تحت تربيت اين دو اسم قرار دارد، انجام مىگيرد و نزع خود
عزرائيل نيز به وسيله همين دو اسم خواهد شد.
و همچنين است حقيقت اسرافيل و جبرائيل و ميكائيل : كه هر
كدامشان را ظهورها و مقامهايى به حسب عوالم هست و ظهور سلطنتشان در هر عالمى از
نظر وجود و حد وجود و شدت و ضعف غير از عالم ديگر است. نشنيدهاى كه جبرائيل در
اين عالم به صورت دحيه كلبى ظاهر مىشد؟ و دوبار در قالب مثالى براى رسول اللّه
ظاهر شد و آن حضرت ديد كه جبرائيل تمام خاور و باختر را پر كرده. و به همراه رسول
خدا در شب معراج تا عالم عقل و مقام اصلى خودش بالا رفت تا آنكه رسول هاشمى از
مقام جبرئيل به مقامات ديگر تا آنجا كه خدا خواسته بود عروج كرد و جبرئيل در مقام
پوزش از اينكه رفيق نيمه راه شد عرض كرد: اگر بند انگشتى نزديكتر شوم فروغ تجلى بسوزد
پرم! و به طور خلاصه در هر عالمى از عوالم هر كارى كه انجام مىگيرد خواه به وسيله
شخص اين فرشتگان باشد و خواه به وسيله ياران و سپاهيانشان همگى فعل خداست.
عكس
روى تو چو در آينه جام افتاد
عارف
از پرتو مى در طمع خام افتاد
اسم الکتاب : ترجمه شرح دعاى سحر المؤلف : فهري، سيد احمد الجزء : 1 صفحة : 121