responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 260

لباس را مبغوض دارد. سپس فرمود: خداوند متعال بر مردم در شبانه روز فقط هفده ركعت نماز واجب كرده هر كس كه آنها را انجام دهد از غير آنها مورد سؤال واقع نميشود.

پيغمبر اكرم 6 دو برابر آنها را (34 ركعت) بر آنها اضافه نمود كه اگر نقصانى در فرائض و نمازهاى واجب رخ دهد و كمبودى از حيث خشوع و خضوع و آداب نماز پيدا شود با اين نوافل 34 ركعت جبران گردد. البته بديهى است كه خداوند براى نماز و روزه زيادى و مستحبى كسى را عذاب نميكند ولى اگر در رفتار و كردار خود بر خلاف سنت و روش اسلامى و دينى عمل نمايد مورد مواخذه و كيفر قرار ميگيرد.

6- عده الداعى از ائمه اطهار 7 چنين روايت شده كه عمل پنهان 70 برابر بر عمل آشكار فضيلت و برترى دارد.

7- ارشاد القلوب از مفضل بن صالح نقل شده كه گويد مولاى من حضرت صادق 7 فرمود: اى مفضل خداوند متعال بندگانى دارد كه از طريق پنهان و سر خالص با خدا معامله و ارتباط دارند خداوند هم بر خالص و نيكى و لطف محض خود را در مقابل آن معامله سرى بآنها عنايت ميفرمايد باين ترتيب كه در روز قيامت پرونده اعمال آنان سفيد و خالى ديده مى‌شود و چيزى در آن نوشته نيست ولى هنگامى كه در محضر ذات خداوندى قرار ميگيرند اين پرونده‌ها از اعمال سرى و كارهاى نهانى كه انجام داده بودند پر و تا آخرين ستون نوشته مى‌شود. مفضل گويد عرضه داشتم اى مولاى من چگونه و چرا اين طور مينمايد؟ فرمود: خداوند متعال بطورى با اين بندگان خالص خود سرى و خصوصى است كه حتى اينها را بزرگترين دانسته كه ملائكه حافظ و نگهبان اعمال بر كارهاى خالص و سرى اينان مطلع شوند.

8- كافى ... حضرت صادق 7 فرمود: در تورات چنين نوشته شده:

يا بن آدم تفرّغ لعبادتى املأ قلبك غنى و لا اكلك الى طلبك و علىّ ان اسدّ فاقتك و املاء قلبك خوفا منّى و ان لا تفرّغ لعبادتى املأ قلبك شغلا بالدّنيا ثمّ لا اسدّ فاقتك و اكلك الى طلبك.

اى فرزند آدم خود را از افكار دنيوى فارغ و تهى گردان تا در نتيجه من هم بى‌نيازى درونى و قلبى بتو خواهم داد و تو را بخودت و كوشش و فعاليت خودت واگذار نخواهم نمود و بر من است كه نياز و احتياجات تو را تأمين نمايم و دل خود را از خوف و ترس از من آكنده نما و يا من قلب تو را از حالت و صفت با ارزش خوف و ترس از خود آكنده مينمايم. و اگر فارغ از هر گونه فكر و خالى از انديشه‌هاى گوناگون بعبادت من نپردازى قلبت را از افكار دنيوى آكنده نموده و نياز و احتياجاتت را تأمين ننموده و تو را

اسم الکتاب : ترجمه بحار الانوار (قسمت سوم از جلد پانزدهم) المؤلف : موسوي همداني، ابوالحسن    الجزء : 1  صفحة : 260
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست