responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 925

23- اى بنى اسرائيل! آيا از خدا شرم نمى‌كنيد كه هيچ يك از شما تا نوشيدنى‌اش را از غبار پاك نكند، برايش لذّتبخش نباشد. ولى باكى ندارد از اينكه بيشه‌اى از حرام را در كام فرو برد.

آيا شنيده‌ايد كه در تورات به شما گفته شده: «با خويشاوندانتان پيوند بداريد و به آنان پاداش دهيد»؟ و من به شما مى‌گويم: با هر كه از شما روى گردانده و گسسته، پيوند خويشاوندى برقرار كنيد و به هر كه از شما مضايقه نموده عطا كنيد و به آن كس كه به شما بدى روا داشته نيكى كنيد و به هر كه بر شما دشنام داده سلام كنيد و با آن كس كه با شما دشمنى ورزيده، منصفانه رفتار كنيد و از آن كس كه بر شما ستم رانده درگذريد، همان گونه كه دوست داريد بدى شما نيز بخشوده شود. از گذشت خداوند نسبت به خويشتن عبرت گيريد، آيا نمى‌بينيد كه آفتاب خدا بر نيكان و بدان شما، پرتو مى‌افكند و بارانش بر درستكار و خطاكار شما فرو مى‌بارد، پس اگر جز آن كس را كه شما را دوست مى‌دارد دوست نداريد و جز بر آن كس كه بر شما نيكى نموده نيكى نكنيد و جز بر آن كس كه به شما عطا نموده پاداش ندهيد، پس در اين هنگام برترى شما بر ديگران چه باشد؟ در حالى كه كم‌خردان كه داراى برترى و آگاهى نيستند اين گونه كنند، ولى اگر خواستيد كه از دوستداران و برگزيدگان خدا به شمار آييد پس بر آنكه بر شما بدى روا داشته نيكى نماييد و از آن كس كه بر شما ستم رانده درگذريد و بر آن كس كه از شما روى گردانده سلام كنيد، سخن مرا بشنويد و سفارشم را نگهداريد و با پيمانم وفا كنيد تا دانايانى دين‌شناس باشيد.

24- از روى حقيقت به شما مى‌گويم: دل‌هاى شما آنجا باشد كه گنج‌هاى شما آنجاست و به اين سبب، مردم دارايى‌هاى خويش را دوست دارند و جان‌هايشان دلبسته آنها است. پس گنج‌هاى خويش را در آسمان گذاريد كه آفتى، آن را نخورد و دزدان به آن نرسند.

25- از روى حقيقت به شما مى‌گويم: به راستى كه بنده نتواند دو پروردگار را بندگى كند و هر چند كوشش كند، ناگزير يكى را بر ديگرى ترجيح خواهد داد، همچنين دوستى خدا و دوستى دنيا در شما گردهم نيايد.

26- از روى حقيقت به شما مى‌گويم: همانا بدترين مردم، مردم دانشمندى باشد كه دنيا را بر دانش خويش ترجيح داده و آن را دوست بدارد و بجويد

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 925
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست