اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 873
آنها عبارتند از: چشمه گوگرد، چشمه نمر، چشمه برهوت، چشمه
طبريّه و آب گرم ماسبذان، آب گرم آفريقا كه به «لسنان» معروف است و چشمه بحرون. و
ماييم آن كلمات خدا كه پايان نپذيرد و فضايل ما درك نشود.
5- امّا بهشت، در آن همه
خوردنيها و آشاميدنيها و سرگرميها وجود دارد كه دل خواهان آنها باشد و ديده را خوش
آيد و خداوند نيز همه آنها را بر آدم 7 روا داشته بود و آن درختى كه
آدم 7 و همسرش را از آن منع كرده بود، درخت حسد بود كه با آن دو قرار
گذاشته بود تا به هيچ يك از آفريدگانش كه خدا او را از فضيلتى برخوردار ساخته به
ديده حسد ننگرند و آدم آن را فراموش نمود و به ديده حسد نگريست و تصميمى [كه
راهگشا باشد] در خود نيافت.
6- امّا در باره اين
فرمايش خداوند متعال كه: «يا به آنان هم پسر و هم دختر تزويج نمايد»، يعنى براى او
پسر و دختر با هم متولّد سازد، چون به هر دوتايى كه با هم باشند زوج اطلاق مىشود
هر يك از آن دو زوج ديگرى است. معاذ اللَّه! كه مقصود خداوند جليل همان چيزى باشد
كه تو با برداشت غلط، خود را بدان فريفتى و مىخواهى براى ارتكاب گناه [همجنس
بازى] خود رخصتجويى. «و هر كس چنين كند سزايش را دريافت خواهد كرد. براى او در
روز قيامت عذاب دو چندان مىشود و پيوسته در آن خوار مىماند». [سوره فرقان (25)،
آيه 68 و 69] البته اگر توبه نكند.
7- امّا شهادت دادن زن
كه به تنهايى جايز است در باره «قابله و ماما» است كه در صورت رضايت، پذيرفته آيد
و اگر رضايت نباشد دست كم بايد دو زن شهادت دهند كه در اينجا به خاطر ضرورت دو زن
به جاى يك مرد پذيرفته مىباشد؛ زيرا مرد در اين مورد خاص نمىتواند كار زن را
انجام دهد، و اگر زن تنها باشد شهادت او را با سوگندش قبول مىكنند.
8- امّا گفته على 7 در باره آزمايش خنثى، همان طور است كه فرموده است: گروهى عادل هر كدام
آينهاى به دست گيرند و آن خنثى پشت سر آنان عريان مىشود و آن گروه بر اساس عكسى
كه از او در آينه منعكس شده حكم را تعيين مىكنند.
9- امّا مردى كه چوپانى
را مشاهده كرده كه به گوسفندى تجاوز نموده، اگر آن گوسفند را توانست شناسايى
نمايد، سرش را ببرد و بسوزاندش
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 873