اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 863
و امّا شواهد قرآنى در باره امتحان و آزمايش به وسيله توانايى
كه جامع بين دو عقيده جبر و تفويض است فراوان است كه از جمله آنها اين فرمايش
خداست: «و البتّه شما را مىآزماييم تا مجاهدان و شكيبايان شما را بازشناسانيم و
گزارشهاى مربوط به شما را رسيدگى كنيم». [سوره محمّد (47)، آيه 31] و اين فرمايش
خدا: «به تدريج، از جايى كه نمىدانند گريبانشان را خواهيم گرفت». [سوره اعراف
(7)، آيه 31] و اين فرمايش خدا:
«الف، لام ميم. آيا مردم
پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم، رها مىشوند و مورد آزمايش قرار نمىگيرند؟»
[سوره عنكبوت (29)، آيه 1- 2] و خداوند متعال در باره فتنه كه به همان معنى امتحان
و آزمايش است، فرمود: «و قطعا سليمان را آزموديم ...» [سوره صاد (38)، آيه 34] و
در داستان موسى 7 فرمود: «در حقيقت، ما قوم تو را پس از عزيمت تو
آزموديم و سامرى آنها را گمراه ساخت». [سوره طه (20)، آيه 85] و سخن موسى 7 كه: «اين نيست جز فتنه تو». [اعراف (7)، آيه 155] فتنه تو يعنى آزمايش تو.
اين آيات است كه با يك
ديگر سنجيده شوند و گواه يك ديگر گردند.
امّا آياتى كه لفظ
«بلوى» به معنى آزمون در آنها آمده عبارتند از: «تا شما را در آنچه به شما داده
است بيازمايد». [سوره مائده (5)، آيه 48] و اين آيه: «براى آنكه شما را بيازمايد،
از تعقيب آنان منحرفتان كرد». [سوره آل عمران (3)، آيه 152] و اين آيه: «ما آنان
را، همان گونه كه باغداران را آزموديم، مورد آزمايش قرار داديم». [سوره قلم (68)،
آيه 17] و اين آيه: «مرگ و زندگى را پديد آورد تا شما را بيازمايد كه كدامتان
نيكوكارتريد». [سوره ملك (67)، آيه 2] و همچنين اين آيه: «و چون ابراهيم را
پروردگارش با كلماتى بيازمود». [سوره بقره (2)، آيه 124] و نيز اين آيه: «و اگر
خدا مىخواست، از ايشان انتقام مىكشيد ولى [فرمان پيكار داد] تا برخى از شما را
به وسيله برخى ديگر بيازمايد». [سوره محمّد (47)، آيه 4].
و هر چه در قرآن به لفظ
«بلوى» آمده توضيح آن در آغاز بيان شد كه همه به معنى آزمايش است و امثال آنها در
قرآن بسيار است و همه اينها اثبات آزمايش و امتحان است. حقيقت اين است كه خداى عزّ
و جلّ مردم را بيهوده نيافريده و آنها را سر خود رها نساخته و حكمت خود را بازيچه
ننموده است و اين حقيقت با اين آيه بيان فرموده كه: «آيا پنداشتيد كه شما را
بيهوده آفريدهايم؟» [سوره مؤمنون (23)، آيه 115]؛ پس اگر كسى بگويد: مگر خدا
سرنوشت بندگان را نمىداند كه آنها را مورد آزمايش قرار مىدهد؟ گوييم: چرا حتى
پيش از آنكه كارى انجام دهند مىداند چه خواهند كرد و اين فرمايش خداست كه: «و اگر
هم باز گردانده شوند قطعا به آنچه از آن منع شده بودند برمىگردند». [سوره انعام
(6)، آيه 28]. همانا خداوند آنان را مورد آزمايش قرار مىدهد تا عدل خود را بدانها
نشان دهد و قبل از آنكه كار بدى از آنها سرزند و بدون دليل، عذابشان ننمايد و اين
فرموده خداوند است كه:
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 863