responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 791

و وامداران و در راه خدا و براى در راه مانده اختصاص دارد اين به عنوان فريضه از جانب خداست». [توبه (9)، آيه 60] آيا در اين آيه هيچ بخشى را مى‌يابى كه سهمى براى خويش يا رسولش يا خويشاوندانش نهاده باشد؟ چرا كه او آنگاه كه آنان را از صدقه پاك شمرد خويش را پاك دانست و رسولش را پاك دانست و خاندان رسولش را نيز پاك شمرد بلكه بر آنان حرام فرمود، زيرا صدقه بر محمّد و آل محمّد و خاندانش حرام است و صدقه چرك‌هاى مردم است، [گرفتن صدقه‌] بر آنان حرام است، چرا كه آنان از هر پليدى و چرك پاك شدند، پس چون آنان را پاك نموده و برگزيده است، براى آنان همان را پسنديده كه براى خويش پسنديده است و براى آنان همان را ناپسند شمرده كه براى خويش ناپسند شمرده است. [اين هم هشتمى‌] و امّا نهم، ما همان اهل ذكرى هستيم كه خداوند در [آيات‌] محكم كتابش فرموده:

«پس اگر نمى‌دانيد از اهل ذكر جويا شويد». [نحل (16)، آيه 43] علما گفتند: بى‌گمان مقصود خداوند از اين [اهل ذكر]، علماى يهود و نصارى است. ابو الحسن 7 فرمود: آيا چنين سخنى صحيح و روا باشد؟ در اين صورت آنان ما را به دين خويش مى‌خوانند و مى‌گويند: به راستى دين ما بهتر از دين اسلام است.

مأمون گفت: اى ابو الحسن، آيا شرحى مخالف گفته علما دارى؟ فرمود: آرى، ذكر، رسول خداست و ما اهل و خاندان او هستيم و اين سخن در كتاب خدا آشكار است، بنا بر سخن خداوند در سوره طلاق كه فرموده: «پس اى خردمندانى كه ايمان آورده‌ايد، از خدا بترسيد. راستى كه خداوند سوى شما تذكارى فرستاده است* پيامبرى كه آيات روشنگر خدا را بر شما تلاوت مى‌كند». [طلاق (65)، آيه 10 و 11] پس «ذكر» رسول خداست و ما خاندان و اهل او هستيم. پس اين نهمى.

و امّا دهم، سخن خداوند عزيز و جليل در آيه تحريم است كه فرمود: « [ازدواج با اينان‌] بر شما حرام شده است: مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان ... تا پايان آيه». [نساء (4)، آيه 23] به من بگوييد كه آيا چنانچه پيامبر 6 زنده بود صحيح بود كه با دختر من يا دختر پسرم يا با هر كه از نسل من به دنيا آمده، ازدواج كند؟ گفتند: نه. امام 7 فرمود:

پس به من بگوييد كه آيا صحيح است كه پيامبر با دختر يكى از شما ازدواج كند؟

گفتند: آرى. راوى گويد: امام 7 فرمود: پس اين سخن آشكاركننده اين باشد كه ما از «آل» او هستيم و شما از «آل» او نيستيد و اگر از «آل» او بوديد مسلّما دختران شما بر پيامبر 6 حرام مى‌شد همان گونه كه دختران من بر پيامبر 6 حرام است؛ چرا كه به راستى ما از «آل» او هستيم و شما از «امّت» او. پس اين فرق ميان «آل» او

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 791
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست