اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 787
پيامبر 6 فرمود: مىگوييد: خداوندا! بر
محمّد و آل محمّد درود فرست همان گونه كه بر ابراهيم و آل ابراهيم درود فرستادى.
به درستى كه تو ستودهاى بزرگوار هستى. اى جماعت مردم! آيا در اين مورد ميان شما،
اختلافى است؟ گفتند:
نه. مأمون گفت: اين چيزى
است كه به هيچ صورت در آن اختلاف نيست و بر آن اتفاق نظر است. و آيا در نزد تو در
مورد «آل» چيزى آشكارتر از اين آيه در قرآن مىباشد؟
ابو الحسن 7
فرمود: شما را از سخن خداوند آگاه مىسازم كه «يس* سوگند به قرآن حكمت آموز* كه
قطعا تو از [جمله] پيامبرانى* بر راهى راست». [يس (36)، آيه 1 تا 4] مقصود از
فرمايش خويش: «يس» چيست؟ علما گفتند: [مقصود از] يس، محمّد 6
است. در اين سخن ترديدى نيست. أبو الحسن 7 فرمود: خداوند به محمّد و آل
محمّد با اين [آيه] فضيلتى بخشيده است كه هيچ كس با انديشيدن [نيز] به كنه آن
نرسد و اين به سبب آن است كه خداوند بر هيچ كس سلام نفرستاده مگر بر پيامبران
صلوات اللَّه عليهم. خداوند تبارك و تعالى فرمود: «سلام بر نوح در ميان جهانيان».
[صافّات (37)، آيه 79] و
فرمود: «سلام بر ابراهيم». [صافات (37)، آيه 109] و فرمود:
«سلام بر موسى و هارون»
[صافّات (37)، آيه 120] و نفرمود: سلام بر آل نوح و نفرمود:
سلام بر آل ابراهيم و
نفرموده: سلام بر آل موسى و هارون ولى خداوند عزيز و جليل فرمود: «سلام بر آل
ياسين». [صافات (37)، آيه 130] يعنى آل محمّد عليهم السّلام. پس مأمون گفت: به
راستى دانستم كه شرح و بيان اين، در منبع نبوّت است. [امام 7 فرمود:]
اين هم هفتمى.
و امّا هشتم: اين سخن
خداى عزيز و جليل است كه «و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى
خدا و پيامبر و از آن خويشاوندان [او] ..
است». [انفال (8)، آيه
41] سهم خويشاوندان را با سهم خويش و سهم رسول خدا 6 در كنار
هم آورد و اين جداكننده ميان «آل» و «امّت» است؛ چون كه خداوند آنان را در جايگاهى
نهاد و تمامى مردم را در جايگاهى پايينتر از آن قرار داد و آنچه براى خود پسنديد
براى آل رسول نيز پسنديد و در اين باره آنان را برگزيد و ابتدا از خويش شروع نمود
و سپس پيامبرش را آورد
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 787