responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 699

از امام كاظم امين، ابو ابراهيم كه كنيه‌اش ابو الحسن نيز است موسى فرزند جعفر عليهما السّلام مطالبى طولانى در باره پند و حكمت و غيره روايت شده است.

سفارش امام كاظم 7 به هشام و توصيف او از خرد

همانا خداوند تبارك و تعالى خردمندان و فهميدگان را در كتابش بشارت داده و فرموده است: «پس بشارت ده به آن بندگان من كه:* به سخن گوش فرا مى‌دهند و بهترين آن را پيروى مى‌كنند اينانند كه خدايشان راه نموده و اينانند همان خردمندان». [زمر (39)، آيه 17 و 18].

اى هشام بن حكم به راستى خداوند عزيز و جليل به وسيله خردها حجت‌ها را بر مردم تمام كرد و بيان حجت‌ها را به آنان رسانيد و با برهان، آنان را به پروردگارى خويش راهنمايى كرد و فرمود: «و معبود شما، معبودى يگانه است كه جز او هيچ معبودى نيست* راستى كه در آفرينش آسمان‌ها و زمين و در پى يك ديگر آمدن شب و روز- تا آنجا كه مى‌فرمايد:- براى گروهى كه مى‌انديشند نشانه‌هاى [گويا] وجود دارد». [بقره (2)، آيه 163 و 164].

اى هشام! بى‌گمان خداوند عزيز و جليل اين امور را برهانى براى شناساندن خويش نهاده به اين گونه كه براى آنان چاره ساز باشد و فرموده است: «و شب و روز و خورشيد و ماه را براى شما رام گردانيد و ستارگان به فرمان او مسخّر شده‌اند. مسلّما در اين [امور] براى مردمى كه انديشه مى‌كنند نشانه‌هاست». [نحل (16)، آيه 12] و فرموده: «حاء، ميم.* سوگند به كتاب روشنگر* ما آن را قرآنى عربى قرار داديم، باشد كه بينديشند». [زخرف (43)، آيه 1 تا 3] و فرمود: «و از نشانه‌هاى او [اينكه‌] برق را براى شما بيم‌آور و اميد بخش مى‌نماياند و از آسمان به تدريج آبى فرو مى‌فرستد كه به وسيله آن زمين را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. در اين [امر هم‌] براى مردمى كه انديشه مى‌كنند قطعا نشانه‌هايى است». [روم (30)، آيه 24] اى هشام! پس آنگاه خداوند خردمندان را پند داده و آنان را مشتاق آخرت گردانده و فرموده است: «و زندگى دنيا جز بازى و سرگرمى نيست و قطعا سراى بازپسين براى كسانى كه پرهيزگارى مى‌كنند بهتر است. آيا نمى‌انديشند؟». [انعام (6)، آيه 32] و فرموده: «و هر آنچه به شما داده شده است كالاى زندگى دنيا و زيور آن است. و [لى‌] آنچه پيش خداست بهتر و پايدارتر است».

[قصص (28)، آيه 60].

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 699
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست