اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 593
و معنى اقرار، تصديق به فرمانبردارى است، پس از اين لحاظ ثابت
شد كه تمام اقسام فرمانبردارى- كوچك و بزرگ- به يك ديگر پيوسته و مربوطند. و مؤمن
از گستره صفت ايمان بيرون نرود مگر آنچه را كه مايه شايستگى ايمان است ترك نمايد.
همانا، نام و معناى
ايمان سزاوار كسى است كه واجبات بزرگ را انجام دهد آن هم به طور پيوسته و گناهان
كبيره را انجام ندهد و از آنها دورى نمايد. اگر كسى طاعتهاى كوچك را ترك كند و
مرتكب گناه صغيره گردد از گستره ايمان خارج نمىشود و تا وقتى كه از طاعتهاى بزرگ
چيزى را ترك ننمايد و مرتكب گناه كبيره نگردد، ترك ايمان نكرده است و تا هنگامى كه
مرتكب چنين كارى نشده مؤمن به شمار آيد؛ زيرا خدا مىفرمايد: «اگر از گناهان بزرگى
كه از آنها نهى شدهايد دورى گزينيد، بديهاى شما را از شما مىزداييم و شما را در
جايگاهى ارجمند در مىآوريم». [سوره نساء (4)، آيه 31] يعنى آمرزش غير از گناهان
كبيره را شامل مىشود و اگر مرتكب يكى از گناهان كبيره شود براى تمام گناهان خود-
بزرگ و كوچك- مورد بازخواست قرار گيرد و براى همه آنها كيفر بيند و عذاب گردد. اين
است حقيقت و صفت ايمان وصف مؤمنى كه سزاوار ثواب و پاداش است.
صفت اسلام
امّا مفهوم صفت اسلام،
پس آن عبارت است اقرار به تمام طاعات كه حكمش روشن و انجام دادن آن لازم است. پس
اگر اقراركننده به طاعات، به ظاهر اعتراف كند، بدون آن كه در باطن به آن معتقد
باشد باز هم مستحقّ نام مسلمانى و معناى آن است و سزاوار دوستى ظاهرى است و گواهى
او نافذ است و احكام ارث در خصوص او جارى است و حقوقى كه مسلمانان از آن
برخوردارند او نيز برخوردار باشد. اين است مفهوم صفت اسلام. و فرق ميان مسلمان و
مؤمن اين است كه مسلمان در صورتى مؤمن به شمار آيد كه در باطن نيز به آنچه اظهار
مىكند فرمانبردارى نمايد و اگر فقط در ظاهر اظهار اسلام نمايد، مسلمان است. و چون
در ظاهر اظهار اسلام نمايد و در باطن نيز سرشار از فروتنى و تقرّبى آگاهانه باشد مؤمن
به شمار آيد. پس بنده امكان دارد مسلمان باشد ولى مؤمن به شمار نيايد ولى امكان
ندارد مؤمن باشد و مسلمان به شمار نيايد.
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 593