اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 591
عرض شد: پس راه يكتاپرستى چگونه است؟ امام 7
فرمود: در اين خصوص بحث امكان پذير است و زمينه رهجويى فراهم؛ به راستى، چيزى كه
آشكار است نخست خودش را شناسند و سپس صفاتش را ولى آنچه غائب است نخست صفاتش را
شناسند و سپس خود او را. عرض شد: چگونه وجود حاضر را پيش از صفاتش بشناسيم؟ فرمود:
او را مىشناسى و دانش آن را مىدانى و خودت را نيز در پرتو او مىشناسى و خود را
توسّط خود و از جانب خود نمىشناسى و مىدانى كه همانا هر چه در اوست از براى او و
مختص به خود اوست.
همان طور كه برادران
يوسف به او گفتند: «آيا تو خود يوسفى؟ گفت: آرى، من يوسفم و اين برادر [تنى] من
است». [سوره يوسف (12)، آيه 90] پس يوسف را به خود او شناختند نه به وسيله ديگرى و
از جانب خود و به وهم و خيال دل خود او را نساختند. آيا سخن خداوند را ملاحظه
نكردهاى كه مىفرمايد: «شما را نرسد كه درخت آن را برويانيد». [سوره نمل (27)،
آيه 60] مىفرمايد: شما حقّ نداريد از پيش خود امامى [انتخاب و] نصب نماييد و او
را به هواى نفس و خواست خود بر حقّ بخوانيد. آنگاه امام صادق 7 در
ادامه فرمود: سه كساند كه در قيامت خدا با آنها سخن نگويد و به آنان نگاهى
نياندازد و از پليدى پاكشان نسازد و براى آنان عذابى است دردناك. هر كه درختى را
بروياند كه خداوند آن را نرويانده، يعنى امامى را انتخاب نمايند كه خدا وى را
انتخاب و نصب ننموده است يا امامى را كه خدا انتخاب و نصب كرده است انكار نمايد و
كسى كه گمان كند كه اين دو كس را در اسلام سهمى است، در حالى كه خدا فرموده است:
«و پروردگار تو هر چه بخواهد مىآفريند و برمىگزيند و آنان اختيارى ندارند».
[سوره قصص (28)، آيه 69].
صفت ايمان
امام صادق 7
فرمود: مفهوم صفت ايمان، اقرار و سرسپردگى در پيشگاه خداست با اقرارى سرشار از
فروتنى و تقرّب به خدا و انجام دادن هر واجبى را از روى آگاهى- چه آن واجب بزرگ
باشد و چه كوچك- از مرز توحيد و آنچه پايينتر از آن است تا آخرين باب طاعت، به
ترتيب يكى پس از ديگرى، همگى به هم پيوسته و مربوطند. هر گاه بندهاى آنچه را بر
او واجب است انجام دهد به همان صورت كه به او رسيده و ما در آن خصوص توضيح داديم،
او فردى مؤمن و لايق صفت ايمان و سزاوار ثواب است. و اين از آن روست كه معنى جمله
ايمان، اقرار است
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 591