responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 299

و بدانيد پيامدهاى پس از مرگ براى آن كس كه مشمول غفران و رحمت الهى نگردد سخت‌تر از خود مرگ خواهد بود.

اى محمّد! بدان كه من تو را بر مردم مصر والى گردانيدم، مردمى كه در نظرم بزرگترين سپاهيانم هستند. پس موظّف هستى كه با نفس خود مخالفت‌ورزى و براى دين خود برحذر باشى هر چند يك ساعت از زندگى‌ات در جهان باقى نمانده باشد.

اگر توانستى پروردگارت را به خاطر خشنود ساختن يكى از مردم، بر خود خشمناك نسازى، پس چنان كن؛ زيرا خشنودى خدا به جاى خشنودى ديگران است؛ ولى هيچ چيزى و هيچ كسى نمى‌تواند به جاى خشنودى خدا باشد.

بر ستمكار سخت بگير و دست او را ببند و اهل خير را مشمول لطف خود كن و آنان را به خود نزديك ساز و راز داران و برادران خود قرارشان ده.

آنگاه بنگر كه نمازت چگونه است؛ زيرا تو پيشنمازى و هيچ پيشنمازى نباشد كه براى مردمى نماز بخواند و در نماز آنان عيب و تقصيرى باشد مگر آن كه گناه همه آنها بر گردن او خواهد بود؛ ولى از ثواب آنان چيزى كم نشود و پيشنماز، نماز را بدون نقص به پايان نبرد مگر آن كه مانند مأمومين ثواب نصيبش گردد. به وضو توجّه كن كه تماميّت نماز است و هر كه وضو ندارد نماز او نماز به شمار نيايد و بدان كه هر چيزى از عمل تو تابع نماز توست. و بدان كه همانا هر كه نماز را ضايع سازد احكام ديگر اسلام را ضايع‌تر نمايد.

اى مردم مصر! اگر در توان داريد كه گفتارتان مطابق كردارتان و نهانتان مطابق عيانتان باشد و زبانتان بر خلاف كارهايتان نباشد، همان كنيد.

رسول خدا 6 فرمود: من نسبت به امّتم- چه مؤمن باشند و چه مشرك- نگران نيستم؛ چون كه خداوند مؤمن را در سايه ايمانش حفظ مى‌كند و مشرك را به خاطر شركش خوار و ريشه كن مى‌سازد؛ ولى من بر شما از منافق شيرين زبان نگرانم كه هر چه مورد قبول شماست از آن دم مى‌زند در حالى كه كارهايى كه از نظر شما ناپسند است انجام مى‌دهد. و [اين مطلب روشن است و] نهانى در آن نيست. و پيامبر خدا 6 فرمود: «هر كه كردارهاى خوبش او را خوشحال سازد و كردارهاى بدش ناراحتش نمايد، چنين كسى مؤمن واقعى است». و همچنين پيامبر 6 فرمود: «دو ويژگى در هيچ منافقى جمع نمى‌شود: سيماى دلنشين و دين‌شناسى».

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 299
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست