responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 297

[اى مردم مصر!] من شما را به رعايت تقواى الهى در آنچه مسئول آن هستيد و از آنچه به سوى آن گراييد سفارش مى‌كنم؛ زيرا خداوند در كتاب خود فرموده است: «هر كس در گرو دستاورد خويش است» [سوره مدّثّر (74)، آيه 38]. و فرموده: «خداوند، شما را از عقوبت خود مى‌ترساند و بازگشت همه به سوى خداست» [سوره آل عمران (3)، آيه 28] و فرموده: «پس سوگند به پروردگارت كه از همه آنان خواهيم پرسيد از آنچه كردند» [سوره حجر (15)، آيه 92 و 93]؛ پس بر شما باد رعايت تقواى الهى؛ زيرا تقوى، خير و خوبى چنان فراهم آورد كه هيچ چيز ديگر نتواند فراهم سازد و در سايه تقوى آن چنان خيرى نصيب انسان گردد كه جز با آن نصيب كسى نگردد هم خير دنيا و هم خير آخرت. خداوند فرموده: «و به كسانى كه تقوا پيشه كردند، گفته شود: پروردگارتان چه نازل كرد؟ مى‌گويند: «خوبى». براى كسانى كه در اين دنيا نيكى كردند پاداش نيكويى است و قطعا سراى آخرت بهتر است و چه نيكوست سراى تقوا پيشگان». [سوره نحل (16)، آيه 30].

و بدانيد، اى بندگان خدا، كه تقوا پيشگان خير دنياى گذرا و آخرت پايدار را بردند. آنان با مردم دنيا در امور دنيوى شريك گشتند و مردم دنيا در امور اخروى آنان شريك نشدند.

خداوند عزيز و جليل مى‌فرمايد: «اى پيامبر بگو: زيورهايى را كه خدا براى بندگانش پديد آورده و نيز روزيهاى پاكيزه را چه كسى حرام گردانيده؟ ...» [سوره اعراف (7)، آيه 32].

در دنيا زيستند نيكوترين زيستن‌ها و از نعمت دنيا خوردند بهترين خوردنى‌ها. و بدانيد، اى بندگان خدا، كه چون شما تقوى پيشه كرديد و حقّ پيامبر خود را در باره خاندانش پاس داشتيد، همانا با اين كار خداوند را به بهترين وجه عبادت كرديد و او را به وجه احسن ياد نموديد و به بهترين شكل مطلوب شكرش گفتيد و برترين شيوه بردبارى و سپاسگزارى را به كار گرفتيد و بالاترين تلاش و كوشش را به عمل آورديد، هر چند ديگران نماز را طولانى‌تر از شما بخوانند و بيشتر روزه بگيرند و صدقه زيادى بدهند؛ زيرا شما نسبت به خدا وفادارتر و براى اولياء الله و ولىّ امر از خاندان پيامبر خدا 6 خيرخواه‌تريد. اى بندگان خدا! از مرگ و نزديك و گرفتارى و سختى‌هاى جان دادن بترسيد و ساز و برگ آن را مهيّا سازيد؛ زيرا مرگ كار بزرگى پيش آورد: يا نيكى كه هرگز بدى با آن نيست، يا بدى كه هميشه از نيكى تهى است؛ چه كسى به بهشت نزديكتر از آن كه براى بهشت كار مى‌كند؟ و چه كسى به دوزخ نزديكتر از اهل دوزخ است؟

هنگامى كه نفس‌هايتان با شما در حال نزاع و ستيزند بسيار ياد مرگ نماييد؛ زيرا از پيامبر خدا 6 شنيدم كه مى‌فرمود: «ويرانگر لذّتها را بسيار ياد كنيد»

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 297
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست