اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 29
از آن جمله شمعون راهب پرسيد: به من بگو عقل چيست و چگونه است
و چه چيز از آن منشعب مىشود و چه چيز منشعب نمىشود و اقسام و انواع عقل را برايم
توصيف نما؟
پس رسول خدا 6 فرمود: همانا عقل زانوبندى است بر نادانى و نفس [امّاره] مانند
پليدترين جانوران است كه اگر پايش بسته نشود، بيراهه مىرود و سرگردان مىشود، پس
عقل زانوبند نادانى است.
و به راستى، خداوند عقل
را آفريد و به او فرمود: رو كن و او رو كرد؛ سپس فرمود:
برگرد و او برگشت، آنگاه
خداى تبارك و تعالى به او فرمود: به عزّت و جلالم سوگند كه من آفريدهاى از تو
بزرگتر و فرمانبردارتر نيافريدم، به تو آغاز كنم و تو را به درگاه خود برگردانم،
معيار پاداش و كيفر تويى، پس، از عقل، بردبارى نشأت گرفت و از بردبارى، دانش و از
دانش، هوشيارى و از هوشيارى، پاكدامنى و از پاكدامنى، خويشتن دارى و از خويشتن
دارى، حيا و از حيا، وقار و از وقار، پايدارى بر كار خوب و از پايدارى بر كار خوب،
بيزارى از كار بد، و از بيزارى از كار بد، پيروى از اندرزگو، پس اين ده دسته از
انواع اخلاق نيكو است و هر كدام از اين ده دسته، ده نوع ديگر را در بردارند:
دستاوردهاى بردبارى:
آراسته شدن به خوبيها، همنشينى با نيكان، خوارى زدايى، عزيز گشتن، رغبت به نيكى،
نزديك شدن به درجات عالى، گذشت، مهلت بخشى، احسان و سكوت؛ همه اينها ثمره بردبارى
خردمند است.
اما دستاوردهاى دانش:
بىنيازى، هر چند [دانشمند] تهيدست باشد؛ بخشندگى، هر چند بخيل باشد، هيبت، هر چند
نرم رفتار و ملايم باشد؛ تندرستى، هر چند بيمار باشد، نزديكى، هر چند دور باشد،
حيا، هر چند پررو باشد؛ سرافرازى، هر چند فرو دست باشد؛ شرافتمندى، هر چند پست
باشد؛ حكمت و بهرهمندى؛ اينهاست كه براى خردمند از دانش او نصيب مىشود؛ پس خوشا
بر آن كه خرد و دانش يافت!
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني الجزء : 1 صفحة : 29