responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 245

زودا كه پرده‌ها از برابر ديدگانت برگيرند و خداوند با جبروت به عظمت خود جلوه‌گر شود و داد مظلومان را از ستمگران بستاند. باد دماغت را فرو بنشان و هنگام تندخويى و قدرت نمايى بر خود مسلط باش و تيزى زبانت را در اختيار خود گير و از اين همه، با خويشتن دارى از خشم و به تأخير افكندن اقدام خشونت‌آميز، به دور باش و چون زمينه خشم و خشونت فراهم شد چشم به آسمان بردار تا خشمت فرو نشيند و عنان اختيار به دستت آيد و هرگز چنين قدرتى بر نفس خود نخواهى يافت مگر آن كه فراوان به ياد قيامت و بازگشت به سوى پروردگارت باشى.

سپس اين را بدان كه در اين عهدنامه مطالبى از هر گونه فراهم آمده كه من در ارشاد تو كوتاهى نكردم و به وظيفه خويش عمل كردم تا اگر خداوند تو را راهنمايى كند و توفيق خدمت دهد هر آنچه را كه از ما ديده‌اى به يادآورى و اين حكومت تو، يك حكومت دادگستر شود و همچنين روشهاى نيكو يا اثرى كه از پيامبرت رسيده يا فريضه‌هايى كه در كتاب خداوند آمده، مدّ نظرت باشند؛ پس طبق آنچه از طرز حكومت و عمل ما مشاهده كردى رفتار نمايى و در پيروى از مضامين اين عهدنامه كه به عهده تو نهاده‌ام و در آن حجّت خود را تمام و كمال بر تو استوار داشته‌ام، سخت بكوشى تا اگر نفس سركش بر تو چيره شود، عذر و بهانه‌اى نداشته باشى و جز خداى- كه بزرگ است سپاس او- كس نيست كه از بدى ما را باز دارد و به نيكى توفيق دهد. همانا از جمله سفارشهاى هميشگى پيامبر به من، سفارش به گزاردن نماز و پرداخت زكات و مراعات بندگان بود و من نيز فرمان خود را به همين [سفارشهاى پيامبر] پايان مى‌دهم.

و لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه العلىّ العظيم.

من از خدا مى‌خواهم با رحمت گسترده و مواهب بزرگ و قدرت خود كه در برآورده ساختن آرزوها و حاجات عيان است، من و تو- هر دو- را به موجبات خشنودى خويش راهنمايى فرمايد تا كارى كنيم كه نزد او و آفريدگانش معذور باشيم همراه با توفيق داشتن به آوازه نيك در ميان بندگان و آثار نيك در شهرها و كمال نعمت و افزونى شخصيّت و از او خواستارم فرجام من و تو را به خوشبختى و شهادت پايان بخشد، زيرا ما به درگاه او مشتاقيم. درود بر پيامبر خدا و خاندان پاك و پاكيزه‌اش و سلام فراوان بر آنان. و السّلام.

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 245
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست