responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 163

نوره بدن را نيرومند و پاكسازى مى‌كند. چيدن ناخن از بزرگترين بيماريها جلوگيرى مى‌نمايد و روزى را جلب مى‌كند و آن را فراوان سازد. ستردن موى زير بغل بوى بد را ببرد و پاك‌كننده باشد و از سنّت نيز مى‌باشد. شستن دستها پيش از صرف غذا و پس از آن، سبب افزايش روزى است. غسل كردن در هر عيد پاك‌كننده است براى كسى كه عرض حاجت به درگاه الهى مى‌نمايد و پيروى از سنّت نيز مى‌باشد. شب خيزى سبب تندرستى و مايه خشنودى پروردگار و در معرض رحمت الهى واقع شدن و تمسّك جستن به اخلاق پيامبران است. خوردن سيب موجب پاكسازى معده مى‌شود. جويدن كندر دندانها را محكم مى‌سازد و بلغم را مى‌زدايد و بوى دهان را از بين مى‌برد. نشستن در مسجد پس از سپيده دم تا بر آمدن آفتاب، از پيمودن زمين براى طلب روزى، بهتر و سريع‌تر روزى را فراهم مى‌سازد. خوردن به قلب ضعيف را تقويت مى‌كند و معده را پاك مى‌سازد و سبب ذكاوت باطن مى‌شود و ترسو را پر دل مى‌كند و فرزند را زيبا مى‌گرداند. خوردن بيست و يك دانه كشمش سرخ ناشتا در هر بامداد، هر دردى جز درد مردن را درمان مى‌كند.

همبستر شدن مرد مسلمان با همسر خويش در شب اول ماه رمضان مستحب است، زيرا خداوند فرموده است: «در شبهاى روزه، همخوابگى با زنانتان بر شما حلال گرديده است». [سوره بقره، آيه 187]. انگشترى غير از انگشتر نقره به دست نكنيد؛ زيرا پيامبر خدا 6 فرموده است: «خدا پاك نكند دستى را كه در آن انگشتر آهنى است»؛ هر كس نامى از نامهاى خدا را بر انگشترش نقش كند، هنگام رفتن به مستراح بايد آن را از دستى كه با آن خود را مى‌شويد درآورد. هر گاه يكى از شما در آينه نگاه كند بايد بگويد:

«سپاس خداى را كه مرا آفريد و خلقت مرا زيبا ساخت و به صورتگريم پرداخت و صورتى زيبا به من ارزانى داشت و در من آراست آنچه را در ديگرى كاست و مرا به اسلام گرامى داشت». هر كه از شما نزد برادر مسلمانش رود براى وى خود را بيارايد همان طور كه براى بيگانه‌اى كه مى‌خواهد او را در بهترين وضع ببيند خود را مى‌آرايد.

روزه سه روز در هر ماه و روزه ماه شعبان، وسوسه سينه و پريشانى‌هاى دل را مى‌زدايد. شستن مقعد با آب سرد بواسير را ريشه كن مى‌سازد. شستن جامه اندوه را مى‌زدايد و پاك‌كننده براى نماز باشد. موى سپيد را برنكنيد كه نور است‌

اسم الکتاب : تحف العقول ت حسن زاده المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 163
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست