responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 299

9- صاحبان سه خصلت جز در سه موقعيّت شناخته نشوند: شخص حليم و بردبار مگر در هنگام خشم، و دلاور و شجاع جز بوقت نبرد، و برادرى جز در زمان نيازمندى شناخته نشوند.

10- هر كس سه خصلت در او باشد منافق است، هر چند روزه گيرد و نماز بخواند: 1- چون زبان گشايد دروغ بگويد، 2- و هنگامى كه وعده دهد تخلّف كند، 3- و چون بدو اعتماد شود خيانت كند.

11- از سه گروه مردم برحذر باش: از خائن، و ستمگر، و از سخن چين.

زيرا هر خائنى كه بسود تو كار كند سرانجام بتو خيانت مى‌كند، و همين گونه است، ستمگر و سخن چين، كه گرچه روزگارى به سود تو عمل كند و برايت سخن چينى نمايد ولى در پايان همان گونه بتو ستم نمايد و از تو نزد ديگران سخن چينى خواهد كرد.

12- آدم امين را آن زمان امين خوانند كه بر سه مورد بدو اعتماد شود و خيانت نكند: بر مال، بر راز، و بر حفظ ناموس. و هر كس دو موردش را رعايت نمود و آن دگر را واگذارد و حفظ امانت نكرد امين نيست.

13- با احمق مشورت مكن، و از دروغگو يارى و كمك مخواه، و به رفاقت فرد ملول اعتماد مكن، زيرا دروغگو دور را نزديك و نزديك را برايت دور مى‌سازد. و فرد احمق خود را برايت به زحمت مى‌اندازد ولى تو را به خواسته‌ات نميرساند. و فرد ملول را چون بدو تكيه كنى رهايت كند.

14- چهار چيز هيچ گاه از چهار چيز ديگر نه سير شود و نه بى‌نياز: زمين از باران، و چشم از ديدن، و زن از مرد، و دانشمند از دانش.

15- چهار چيز موجب پيرى نابهنگام و زودرس است: خوردن گوشت خشك شده (يعنى: دودى يا نمك سود)، نشستن بر مكان مرطوب، و انجام كارهاى طاقت فرسا و سخت، مانند بالا رفتن از نردبان يا پلّه‌ها، و آميزش و تزويج با پيرزن.

16- زنان بر سه گونه‌اند: يا برايت تمام سود و بهره‌اند، و يا نيم سود و نيم زيانند، و يا تمام ضرر و زيانند. امّا آنكه برايت تمام سود است؛ دوشيزه مى‌باشد، و آن نيم سود و نيم زيان، زن بيوه است. و تمام زيان زن بيوه بچّه‌دار است.

17- دارنده اين سه خصلت آقا و شريف است: فرو خوردن خشم، و گذشت از گنهكار، و ارتباط [با خويشان‌] با جان و مال.

18- سه چيز را از وقوع سه حادثه امانى نيست: 1- اسب از سرنگون شدن، 2- شمشير از كندى، 3- و فرد حكيم از لغزش و خطا.

اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 299
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست