responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 297

اجابت داده، و همو است كه دعاى اهل ايمان را در روز قيامت عمل و كردارى قرار مى‌دهد تا توسّط آن بر تعداد بهشتيان افزوده شود. و در همه ساعات شبانه روز؛ تا آنجا كه توان داريد بياد خدا باشيد بسيار و فراوان، كه براستى خداوند دستور به زياد ياد او بودن فرموده، و خداوند هر مؤمنى كه ذكر او را گويد ياد كند، هيچ بنده مؤمنى او را ياد نكرده جز آنكه خداوند او را بخير ياد كند.

و بر همه نمازها [بخصوص‌] نماز ميانه‌[1] مواظبت كنيد، و با فروتنى در مقابل فرمان بدرگاه خدا بايستيد، همچنان كه خداوند پيش از شما اهل ايمان را به [رعايت‌] آن امر فرموده، و شما بايد تهيدستان مسلمان را دوست بداريد، كه خواركننده آنان و هر آن كس كه بر آنان تكبّر كند بى‌شكّ از دين خدا منحرف گرديده، و خداوند او را حقير نمايد و بر او خشم گيرد و از او بيزار است. و پدرمان رسول خدا 6 فرموده: «پروردگارم بمن دستور فرموده كه تهيدستان مسلمان را دوست بدارم»، و بدانيد كه مسلّما هر كس فرد مسلمانى را كوچك و خوار سازد خداوند آنچنان گرفتار بيزارى و حقارتش نمايد كه مردم به شديدترين وجهى او را دشمن بدارند. پس در رعايت حال برادران مسلمان تهيدست خود از خدا پروا كنيد، كه بى‌شك حقّ دوستى و محبّت به آنان بر شما محفوظ است. و براستى خداوند پيامبرش را امر به دوستى ايشان فرموده، پس هر كس با فردى كه خداوند امر بدوستيش كرده دوستى نكند و با او مهر نورزد، به خدا و پيامبر عصيان ورزيده و از دستور خدا و پيامبرش سرپيچى كرده، و هر كس بميرد در حالى كه دستور آن دو را نافرمانى كرده به مرگ گمراهان مرده است.

زنهار! مبادا بزرگ منشى و تكبّر كنيد، كه بزرگى رداى خدا است (يعنى:

برازنده خدا است) و كسى كه با خدا در رداى او ستيزه كند خداوند در روز قيامت او را در هم شكند و خوار سازد.

مبادا بر هم ستم كنيد، كه آن از خوى و خصلت افراد صالح نيست، زيرا خداوند ستم هر ستمگر را بر خودش بازگرداند، و يارى خدا نصيب ستم ديده شود، و آن كس را كه خدا ياريش فرمايد چيره شود، و از جانب خداوند به پيروزى رسد.


[1] يا همان نماز وسطى كه بنا به نقل بيشتر روايات نماز ظهر است، و برخى« وسطى» را« فضلى» گرفته‌اند، يعنى آن نماز كه فضيلتش بيشتر است همچون نماز جماعت، يا مراد آن نمازى است كه حضور قلب در آن بيشتر است.

اسم الکتاب : تحف العقول ت جعفری المؤلف : ابن شعبه حرّاني    الجزء : 1  صفحة : 297
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست