خثيمه گويد امام پنجم
بمن فرمود يك ديگر را در خانههاى خود ديدن كنيد زيرا اين خودش رواج ميدهد امر ما
را، رحمت كند خدا بندهاى را كه زنده كند امر ما را
73- چيزى خدا نيافريده
كه چشم را بهتر روشن كند از يك خصلت.
محمد بن مروان گويد امام
ششم بمن فرمود كه پدرم بمن گفت فرزند جانم خدا چيزى نيافريده كه چشم پدرت را
روشنتر كند از تقيه
74- نه دهم دين در يك
خصلت است.
ابى عمر عجمى گويد امام
ششم بمن گفت اى ابو عمر همانا نه دهم دين در تقيه است كسى كه تقيه نكند دين ندارد،
تقيه در هر موردى مشروع است مگر در شرب مى خرما و مسح بر روى موزه.
شرح مقصود از تقيه
موافقت با مخالفت مذهب است در اعمال دينى او كه بر خلاف حق است در صورتى كه مخالفت
او و انجام وظيفه اصلى موجب ضرر شود و از حكم تقيه آشاميدن نبيذ و مسح وضوء روى
موزه استثناء شده باعتبار اينكه اين دو عمل در مذهب مخالفين بطور حتم نيست و ترك
آن موجب ظهور عقيده و جلب ضرر نميشود.
75- كسى كه بقضاء راضى
باشد يا از آن دلتنگ شود.
امام ششم فرمود هر كس
بقضاى الهى راضى باشد قضا بر او جارى شود و پيش خدا اجر دارد و هر كس از آن دلتنگ
باشد قضا بر او جارى شود و اجرش ضايع شود.
76- يك خصلت است كه در
برابر آن شتران سرخ مو هم محبوب نيست.
امام چهارم فرمود من
دوست نداشتم كه بجاى اين وضع مظلوميت و خوارى نفسم بهترين ثروت دنيا را داشته باشم
و هيچ جرعهاى ننوشيدم كه خوشگوارتر باشد از جرعه خشمى كه بطرف خود تلافى آن را
نكرده باشم.
77- يك خصلت روزى را
فراوان كند ابى عوف عجلى گويد
از امام ششم شنيدم كه
ميفرمود دست شستن پيش از غذا و بعد از آن روزى را فراوان ميكند.