227- سه كس لعن شدند يك جلودار و يك راننده و يك سواره-
عبد اللَّه بن عمر گويد ابو
سفيان بر شترى سوار بود، معاويه مهارش را ميكشيد و يزيد آن را ميراند رسول خدا
سوار و جلودار و راننده را لعن فرستاد.
شرح
مقصود از يزيد برادر
بزرگ معاويه پسر ديگر ابو سفيانست.
228- سه كسند كه
دانسته نشده جرم كداميك بزرگتر است-
امام ششم فرمود سه كسند
كه نميدانم جرم كدام بزرگتر است آنكه در سوگوارى ديگران بىرداء دنبال جنازه ميرود
يا آنكه در مصيبت دست برانش ميزند يا آنكه دنبال جنازه مرده ميگويد با او مدارا
كنيد و بر او ترحم نمائيد خدا بشما رحم كند.
رسول خدا فرمود سه كسند
كه نميدانم جرم كدام بزرگتر است آنكه بىرداء دنبال جنازه ميرود يا آنكه ميگويد با
او رفق و نرمى كنيد يا آنكه ميگويد براى او آمرزش خواهيد خدا شما را بيامرزد،
شرح-
مقصود از اينكه نميدانم
جرم كدام بزرگتر است بيان عظمت جرم همه است نه اينكه مقدار جرم را ندانسته باشد و
از اين دو روايت استفاده شود كه اين كارها دنبال جنازه مرده بسيار بد است.
229- در براء بن معرور
انصارى سه دستور عمومى اسلام وضع و اجراء شد-
امام ششم فرمود در باره
براء بن معرور انصارى سه دستور عمومى اسلامى اجراء شد اول آنكه شيوه مردم بود با
سنگها خود را پاك ميكردند براء بن معرور كدوئى خورد و لينت مزاجى باو دست داد و با
آب خود را شست و خداى عز و جل اين آيه را فرستاد: خدا دوست دارد آنان كه بسيار
توبهكنندهاند و دوست دارد آنان كه بسيار پاكيزهاند (اين آخر آيه 222 سوره بقره
است) چون مرگ براء در رسيد بيرون شهر مدينه بود دستور داد كه روى او را بسوى رسول
خدا كنند كه در مدينه بود و وصيت كرد سه يك مالش را صرف خيرات كنند و اين دو قانون
در اسلام مجرى شد كه در حال احتضار مرده را بسوى قبله بخوابانند و هر كسى حق دارد
وصيت كند ثلث مالش را پس از مرگ صرف در امور خيريه كنند و اين هر سه قانون عمومى و
ثابت گرديد.