برده نمىشود، زيرا گفته نمىشود: خداوندا اطفال و حيوانات را
دوست دارد، تا چنين برداشت شود كه آنها مستحق ثواب هستند. و همچنين محبت خداوند به
نظر تمام يكتا پرستان مانند طبايع انسانى نيست كه به موجب تمايل به خواستهها و
لذت بردن از اشياء باشد.
و چون ثابت گردد كه امير
المؤمنين على 7 محبوبترين آفريدگان در پيشگاه خداوند متعال است، روشن
مىشود كه او بيشترين پاداش را در پيشگاه خداوند دارست و گراميترين مردم در نظر
حضرت بارى است. و اين مطلب فقط بدين خاطر است كه او از همه مردم داراى كردارى برتر
و پسنديدهتر بوده و بالاترين رتبه عابدان دار است.
عموميت عبارت «محبوبترين
آفريدگان در پيش خدا»، همان گونه است كه تفسيرش را بيان كرديم؛ و نيز گفتيم كه على
7 از تمام پيامبران و ملائكه و در مرتبه پايينتر از اينان، از
دانشمندان نيز افضل است. و اگر دليل خاصى حضرت ختمى مرتبت 6
و سلّم را از اين عموميت خارج نمىكرد، ظاهر كلام چنان بود كه على 7 از
پيامبر نيز افضل و برتر بود ولى به خاطر مقام و فضيلت پيامبر اكرم 6 كه نه كسى مىتواند مشمول آن قرار گيرد و نه ادعاى آن را بكند،
ايشان از اين عموميت بيرون مىباشد