امير المؤمنين 7 در فضيلتى كه در خلال بحث برايش
ثابت شد، در همان مرتبه پيامبر اكرم 6 باشد و الا (در
اين عبارت) هيچ وجهى در فضيلت و برترى براى او نيست؛ و اين مطلب مانند همان مطلبى
است كه در استدلال اول بيان كرديم. بنا بر اين پيامبر اكرم 6
و سلّم و امام على 7 در هر زمينهاى بايد با يك ديگر برابر باشند جز
فضايلى كه به واسطه دليلى خاص از اين حكم خارج مىشوند و به اعمال و قرب ويژه
ايشان اختصاص دارد. بنا بر آنچه يادآور شديم پيامبر امورى را كه به امير المؤمنين
و يا خودش عطا شده به وى نسبت نداده است، بلكه بر فضيلتى كه هر دو در آن مساويند
جدا از موارد خاص، تكيه كرده است.