شيخ مفيد كه خدا از او
خشنود باد، گويد: گروههاى مختلف شيعه در اين مسأله همرأى نيستند. جاروديّه[1] گويد: همانا
على 7 از همه صحابه برتر است. ولى ديگر گروههاى شيعه بر برترى على 7 بر همه صحابه قطع ندارند و قائلند به اينكه هر كس ايشان را با صحابه
نخستين مساوى بداند يا او را از آنها برتر بداند، و يا در اين امر ترديد داشته
باشد، بدعت گذاشته است. اين عده همچنين قطع و يقين دارند كه تمام پيامبران عليهم
السّلام از على 7 برترند.
شيعيان دوازده امامى نيز
در اين باره اختلاف دارند. بيشتر متكلمان ايشان گويند: قطعا و يقينا پيامبران
: از على 7 برترند.
محدثين اهل نقل و تفقد
در روايات و گروهى از متكلمان ايشان و اصحاب مناظره گويند: همانا على 7
از همه انسانها برتر است، جز
[1]- جاروديه فرقهاى از شيعيان زيدى هستند كه
منسوب به ابو جارود زياد بن منذر( متوفاى حدود سال 150 ه. ق.) مىباشد اينان قايل
به تفضيل على 7 هستند و گويند:« هيج يك از صحابه به مقام و منزلت ايشان
نمى رسند و هر كه ايشان را داراى اين مقام و منزلت نداند كافر گرديده است و چون
اكثر امت با ايشان بيعت نكردند كافر و گمراه شدهاند» اينان بعد از امام على 7 مقام امامت را شايسته امام حسن و پس از او امام حسين 7 و پس از
اينان شورايى مركب از فرزندان اين دو مىدانند. پس هر كه خروج كند و شمشير بر كشد
شايسته مقام امامت است. بنگريد به المقالات و الفرق: 18، الملل و النحل 1: 140،
الفرق بين الفرق: 30، مقالات الاسلاميين 1: 259.