چون با دقت به اين رساله نظرى بيفكنيم، در مىيابيم كه هر يك
از اين عنوانها (به جز عنوان اخير) نه براى مضامين آن عنوانى جامع و مانع است و نه
محتواى رساله را در بر مىگيرد، چرا كه مصنف در اين رساله به برترى امير المؤمنين
على 7 بر ملائكه و همه انسانها كه پيامبران نيز از جمله آنها هستند به
جز پيامبر اكرم 6 حكم كرده است. پس از دقت نظر در اين
رساله در مىيابيم كه هر يك از عنوانهاى ششگانه نخستين، بخشى يا بيشتر از يك بخش
از مواردى را كه مصنف بدان حكم كرده خارج مىكند. مثلا برترى ايشان بر امت و
اصحاب، برترى ايشان را بر ملائكه و پيامبران عليهم السّلام را خارج مىكند.
اما به نظر مىرسد كه
عنوان اخير جامع همه مواردى باشد كه مؤلف در مسأله تفضيل و برترى ايشان حكم كرده
است. چرا كه برترى ايشان بر پيامبران به جز پيامبر اكرم 6 و
سلّم برترى ايشان را بر اصحاب و امت و انسانها و ملائكه نيز مىرساند. اين عنوان،
پيامبر اكرم 6 را از اين عموم خارج مىكند كه مقصود
مؤلف نيز اقتضاى همين را دارد.
تعداد نامهاى رساله اين
مطلب را براى ما روشن مىكند كه مؤلف اين عنوان را به صورت مطلق، بدون هيچ اضافه
يا قيدى يعنى ذيل عنوان «تفضيل امير المؤمنين» وضع كرده است، هر كس كه پس از