responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود    الجزء : 1  صفحة : 491

است فرو مى‌ريزد و همچنين گناهانى كه زبان و دهانت از راه گفتار ناصواب به دست آورده است فرو مى‌ريزد و چون دو دست خود را بشويى، گناهان دست راست و چپ تو فرو مى‌ريزد و چون بر سر و پشت پاهاى خود مسح كشى، گناهانى كه به سوى آن قدمهايت گام برداشته‌اند فرو مى‌ريزد، و اين پاداش وضوى تو است. دنباله اين خبر به خواست خداوند متعال در فصل نماز بيان خواهد شد.[1] امام صادق 7 فرموده است، روزى امير المؤمنين على 7 همراه پسرش محمد بن حنفيه نشسته بود و فرمود: محمد برايم ظرف آبى بياور تا براى نماز وضو بگيرم محمد آب آورد، امير المؤمنين با دست راست آب بر دست چپ خويش ريخت و فرمود «به نام خدا و سپاس خدا را كه آب را پاك‌كننده قرار داد و آن را پليد قرار نداد.» سپس بر موضع بول خويش آب ريخت‌[2] و گفت «پروردگارا! آلت جنسى مرا در پارسايى و عفت بدار و عورتم را بپوشان و بدنم را بر دوزخ حرام فرماى»، آنگاه مضمضه كرد (آب در دهان گرفت و بيرون ريخت) و گفت «پروردگارا! در آن روز كه ترا ديدار مى‌كنم برهان مرا به من تلقين فرماى و زبانم را به ياد و نام خودت گشاده دار.» سپس استنشاق كرد و آب به بينى خود كشيد و گفت «پروردگارا! بوى بهشت را بر من حرام مگردان و مرا از آن محروم مدار و مرا از آنان قرار بده كه بوى و رايحه و عطر بهشت را استشمام مى‌كنند.» آنگاه صورت خويش را شست و گفت «پروردگارا! چهره مرا در آن روز كه چهره‌ها سياه مى‌شود سپيد بدار و در آن روز كه برخى از چهره‌ها سپيد است چهره‌ام را سياه مفرماى.» آنگاه دست راست خويش را شست و گفت «پروردگارا! نامه عمل مرا به دست راستم عنايت فرماى و جاودانگى در بهشت را به دست چپم ارزانى فرماى و با من محاسبه آسانى انجام بده.» سپس دست چپ خويش را شست و گفت «پروردگارا! كارنامه مرا به دست چپم عنايت مفرماى و آن‌


[1]. اين روايت در امالى صدوق دو بار آمده است.( صفحات 328 و 549) در منابع اهل سنت از طرق ديگر و نسبتا با تفصيل بيشتر در صفحات 4 تا 7 اخبار مكه ابو الوليد ارزقى( قرن سوم هجرى) آمده است. رك. به: چاپ مكه، 1398 قمرى و به ترجمه آن به قلم اين بنده. م.

[2]. خوانندگان ارجمند توجه خواهند داشت كه چون همواره آب در دسترس نبوده است، گاهى پس از قضاى حاجت و ادرار كردن با سنگ و كلوخ طاهر خود را پاك و خشك مى‌كرده‌اند و به هنگام وضو، شستن آلت براى زدودن نجاست با آب واجب بوده است و در اين مورد بايد به كتابهاى فقهى و رساله‌هاى عمليه مراجعه كرد. م.

اسم الکتاب : ترجمه روضة الواعظين فتال نيشابوري المؤلف : مهدوي دامغاني، محمود    الجزء : 1  صفحة : 491
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست