اسم الکتاب : كتاب جهاد النفس (ترجمه وسائل الشيعة شيخ حر عاملي) المؤلف : صحت، علي الجزء : 1 صفحة : 313
نگفتن زيباتر است. سپس فرمود: اى ابا حمزه!
سوگند به خدا مردم (مخالفين) همگى اولاد ناپاكى هستند مگر شيعيان ما. سپس فرمود:
ما صاحبان خمس هستيم، و آن را بر همه مردم (مخالفين) حرام كردهايم مگر به
شيعيانمان.[1] 4- ابو بكر
حضر مىگويد: از امام صادق 7 در باره مردى پرسيدم كه به مردى از جاهليت
افتراء مىبندد (مثلا او را نسبت به زنا مىدهد) امام فرمود: بايد
[1] - پاكى نطفه در حقيقت بايد از دو راه باشد اول:
حلال بودن نزديكى مرد و زن هنگام انعقاد نطفه و اين بايد بر اساس اجراى عقد نكاح
دائم و موقت باشد و صرف اجراى عقد هم بدون اعتقاد به شريعت اسلام و اطاعت از خدا و
پيغمبر و امام نمىتواند موجب حلال بودن نكاح و در نتيجه پاك بودن فرزند باشد، بنا
بر اين بدون اعتقاد به اصول كامل اسلام كه امامت نيز از آنها است نمىتوان از حلال
بودن بستر برخوردار بود. دوم: پاك بودن نطفه مربوط به خوردن خوراك حلال و پرداختن
مهريه حلال است و اجمالا در هر مالى قسمتى بعنوان خمس( يك پنجم از آنچه انسان بدست
مىآورد با شرايطى كه در محلش مذكور است مخصوص امام 7 و سادات از بنى
فاطمه مىباشد.) مقرر شده كه به اهلش پرداخت شود و در صورت نپرداختن و مخلوط شدن
با اقسام ديگر اموال حرام شده و حكم استفاده از آن نيز در مهر و تأمين معيشت روشن
است. نكتهاى كه اينجا ياد آوريش لازم بوده اين است كه اين روايات در بيان واقعيت
امور هستند و الا در ظاهر، نكاح و معاملات و معاشرات غير از شيعه محترم بوده و از
مالكيت و ارث و نكاح و مانند آن مانند شيعه برخوردار مىباشند. در احاديث در باره
شيعه راجع به مسأله پرداخت خمس نوعى ارفاق به عمل آمده تا نكاح و اولادشان حلال
باشد.
اسم الکتاب : كتاب جهاد النفس (ترجمه وسائل الشيعة شيخ حر عاملي) المؤلف : صحت، علي الجزء : 1 صفحة : 313