اسم الکتاب : ترجمه و متن اسرار النقطه يا توحيد مكاشفان المؤلف : همدانى، على بن شهاب الدين الجزء : 1 صفحة : 10
يافته تحقق و ثبوت نمىيابد، همچنانكه ظهور
تعيّن يافته جز به واسطه تعيّن تحقق نمىيابد؛ و آن نقطه آغاز امتداد نفس «الفى»
است در درجات مخارج انسانى، و اول تعيّن آن (نقطه) اشاره است به اوايل تجليات
ايجادى، در امتدادات نفس رحمانى، براى آشكار كردن حقايق وجودى در بروزهاى ظهور و
اظهار[1]
[1] - يعنى: چون از امتداد نقطه« الف» تشكيل مىشود و
تمامى حروف الفبايى و هجايى از« الف» تشكيل شدهاند، لذا از نقطه كه اولين تعين
الفى است تعبير به اوايل تجليات ايجادى در راستاى مراتب نفس رحمانى- براى به ظهور
آمدن حقايق و اعيان وجودى در ظهورات گوناگون- شده است؛ از وحدت حق تعالى تعبير به
نقطه شده است، و همان گونه كه در نقطه تمام حروف هجايى درج است، همين طور حقايق در
ذات احديت چنانكه گفتيم، مانند درختاند در دانه، و آن غيب غيوب است.
نفس رحمانى- چنانكه شيخ عبد
الرزاق كاشانى گويد- عبارت است از وجود اضافى وحدانى به حقيقت خود كه به صور
معانى- كه همان اعيان و احوال اعيان در مقام واحديت است- متكثر مىشود، از اين جهت
بدين نام ناميده شده است، و تشبيهى مىباشد به نفس انسانى كه به واسطه صور حروف،
مختلف مىگردد، با اينكه در ذات خود هوايى صاف و ساده است، و نيز نظر به غايتى است
كه آن غايت عبارت از ترويح و آرامش بخشى اسمايى است كه داخل در تحت دايره اسم«
الرحمن» اند و از سختى و كربتشان نفس كشيده و آسايش مىيابند، و آن نفس رحمانى
بطون اشياء است و بالقوه بودن اشياء در آن نفس، ماننده ترويح و آرامش انسان است به
واسطه نفس.
وحدت هندى گويد:
سألتُ حبيبى
الوصلَ منه دُعابَةً
و أعْلَمُ
أنَّ الوصل ليس يكونُ
فمَاسَ دلالًا
و ابتهاجاً و قال لى
برفقٍ مجيباً(
ما سألتَ يَهُونُ)
اسم الکتاب : ترجمه و متن اسرار النقطه يا توحيد مكاشفان المؤلف : همدانى، على بن شهاب الدين الجزء : 1 صفحة : 10