اسم الکتاب : علم سلوک المؤلف : فضلى، على الجزء : 1 صفحة : 79
2. دسته تطبيق و پردازش دينى
اين دسته افزون بر سيطره بر آراى سلوكى عرفاى گذشته و تجارب ارزنده
عرفانى خويش، همچون فقها كه احكام تكليفى را از تعاليم شريعت استنباط مىكنند،
مجتهدانه منازل سلوكى را از آموزههاى طريقت استنباط و تفسير كردهاند و به سنجش
دينى آراى سلوكى خود و ديگران پرداخته، دقايق و لطايفىعرفانى- دينى از منازل
ارائه دادهاند. با اين همه، نقش احكام تكليفى و آدابشرعى را نيز در سير و سلوك
برجسته ساختهاند تا ديگران، عرفان راوصلهناهمگن و نامناسب دين و عارفان را
شريعتگريز نشناسند؛ مانند ابوطالب مكى (م. 380 ق) در قوت القلوب، ابوحامد غزالى
(م. 505 ق) در احياء علوم الدين و فيض كاشانى (م. 1091 ق) در المحجة البيضاء كه
البته در اين ميان قوت القلوب، از برجستگى تاريخى و نقش محورى برخوردار است.
عبدالرحمن جامى مىگويد:
احدى در دقايق طريقت، مانند ابوطالب مكى كتاب ننوشته است.[1]
قوت القلوب اثرى فخيم در وادى عرفان عملى است كه در نوع خود نظير
ندارد. مؤلف نخست با اين نگرش كه علم سلوك در حوزه دين، علم قلوب و فقه قلوب است،[2] به بررسى مجتهدانه منازل سلوكى
پرداخته است. وى براى اثبات اين مسئله، افزون بر قرآنكريم و سنت نبوى، به طور
چشمگيرى از سخنان اهلبيت : بهويژه سخنان اميرمؤمنان على (ع) و
امامصادق (ع) بهره برده است. اين مسئله خود عاملى مهم در رسوخ انديشه اهلبيت
: به دنياى تصوف و عرفان است؛ گرچه به دلايلى همچون فشار اجتماعى
تقيه ورزيده است و در