بگونهاى بيان شده كه با كيفيت نماز منطبق
است، از جمله كافى در باب معراج پيامبر 6 پس از بيان تشريح
اذان و اقامه بتمام اجزاء آن در آسمان چهارم چنين مىگويد:
سپس بمن گفته شد اى محمد سرت را بلند نما، پس سرم را بلند نمودم ديدم
كه آسمانها از هم شكافته شده و پردهها بالا رفته است، سپس خطاب رسيد سر پيش دار
و ببين چه مىبينى، پس سرم را خم نمودم خانهاى مثل همين خانه خدا كه در ميان شما
است، و حرمى مثل همين حرم كه اگر چيزى از دستم مىافتاد جز بر روى همان
فرودنمىآمد ديدم.
پس گفته شد اى محمد اين حرم است و تو هم حرام و براى هر مثلى مثالى
است، سپس به وى وحى شد كه اى محمد نزديك اين چشمه رو و آن آبى است كه از ساق راست
عرش جارى است، پس رسول خدا 6 آب را بدست راست بر گرفت و بدين
خاطر است كه وضو با دست راست شروع مىشود، سپس وحى شد كه صورتت را بشوى چرا كه تو
مىخواهى به عظمت من بنگرى سپس دست راست و چپ را بشوى چرا كه با اين دستها كلام
مرا مىگيرى، و بعد با همان رطوبتى كه در دستها است سر و پايت را مسح نما تا من بر
تو مبارك گردانم، و تو را به جائى رسانم كه احدى غير از تو گام بر آنجا ننهاده
است، و علت اذان و وضو اينست، پس خداوند وحى نمود كه اى محمد رو سوى حجر الاسود
نما، و به اندازه حجابهاى من مرا تكبير گوى و بدين خاطر است كه تكبيرات اول نماز
هفت تا است، زيرا حجابها هفتتا است، و حجابها مطابق با يكديگر است كه بين آنها
را درياهائى از نورى كه خداوند بر