شد، و آسمانيان به او اقتدا نمودند، و اينجا
بود كه پيامبر اكرم 6 نزد آسمانيان شناخته شد.»
وقت اذان ظهر
حال كه بخشى از اسرار اذان و اقامه را از طريق روايات ياد آور شديم،
لازم است بعضى از امورى را كه اهل استقامت در عمل بدان نياز پيدا مىكنند نيز ذكر
كنيم، پس مىگوييم:
وقتى نمازگزار از نافلههاى ظهر به همان صورتى كه شرح داديم فراغت
پيدا كرد، لازم است به كيفيّتى كه با گفتار روشن بيان خواهيم كرد، اذان بگويد، و
اگر خواست اذان را جلوتر، يعنى بعد از بجا آوردن شش ركعت از نافلههاى ظهر بگويد،
و دو ركعت از ركعتهاى هشتگانه و دعاى مربوط به آن دو را بعد از اذان و اقامه بجا
آورد، زيرا در اين باره رواياتى به طور عموم نقل شده است.
از آن جمله در روايتى آمده كه امام صادق و [يا] امام كاظم 7 فرمود: «اذان ظهر را بعد از خواندن شش ركعت از نافلههاى ظهر، و اذان نماز
عصر را بعد از خواندن شش ركعت از نافلههاى عصر كه بعد از نماز ظهر خوانده مىشود،
بگو.»
كيفيّت و بخشى از احكام اذان و اقامه
اذان و اقامه هر دو مستحبّ هستند، و در آن دو اسرارى است كه بخشى از
آن را به حسب مصلحت ذكر مىكنيم:
بر اساس روايات گفتن اذان و اقامه در نمازهاى جهريّه[1] و بخصوص در نماز صبح و مغرب بيشتر
مورد تأكيد است؛ زيرا اذان و اقامه در نماز صبح و مغرب از امور مهمّ، و از كمال آن
دو، و از نشانههاى حضور قلب بنده به پروردگار، و بيانگر آن است كه بنده خود را
براى خدمت و بندگى پادشاه عالميان آماده نموده، و از راندهشدگان نيست. چنان كه
خداوند- جلّ جلاله- در باره جهادگران مىفرمايد: