رسولش را پذيرفته، و اندازه عذاب و عقوبت و
اهانتش را نسبت به كسانى كه او را انكار نموده و نپذيرفتهاند، بداند.
معناى
«لا إله إلّا اللَّه»
اين است كه در واقع مؤذّن مىگويد: به واسطه فرستادن رسول، و رسالت و
روشنگرى و دعوت او، حجّت رساى خداوند بر مردم تمام شده است، و او بزرگتر از آن است
كه احدى از آنان بر او حجّت داشته باشند، پس هر كس دعوت او را بپذيرد، فوز و
رستگارى و كرامت منحصرا براى اوست، و هر كس او را انكار نمايد، براستى كه خداوند
از همه عالميان بىنياز است، و هم او سريعترين حسابرسها مىباشد.
معناى
«قد قامت الصّلاة»
در اقامه اين است: كه وقت زيارت و ديدار و مناجات و برآورده شدن
حوايج و نيل به آرزو و رسيدن و وصول به خداوند- عزّ و جلّ- و به كرامت و عفو و
خشنودى و آمرزشش فرا رسيد.[1] شيخ جليل
ابو جعفر بابويه- رضوان اللَّه عليه- مىگويد: راوى به خاطر تقيّه
«حىّ على خير العمل»
را ذكر ننموده است. در روايات ديگر، از امام صادق 7 در
باره معناى آن پرسيدند، حضرت فرمود: «بهترين عمل همان ولايت است.»[2] و در روايت ديگرى فرمود: «بهترين
عمل، نيكى كردن به حضرت فاطمه و فرزندان او عليهم السّلام مىباشد.»[3]
روايت منقول از ابن عبّاس رضوان اللَّه عليه
2- اينك روايت ديگرى را پيرامون اسرار اذان كه از ابن عبّاس رضوان
اللَّه عليه نقل شده- هم او كه شاگرد مولايمان علىّ 7 بوده، و رواياتش
در مثل اين موارد يا به پيامبر اكرم 6 منتهى مىشود و يا به
مولايمان علىّ 7- ذكر مىكنيم: