بازخواست مىشود، نماز است، اگر نماز
پذيرفته شد اعمال ديگر قبول مىشود، و اگر پذيرفته نشد اعمال ديگر نيز پذيرفته
نمىگردد.» ما نكتههاى ظريف و جالبى در اين باره در كتاب «غياث سلطان الورى
لسكّان الثّرى» ذكر نموده و كلام را در آنجا بسط دادهايم، به گونهاى كه عارفان
به معانى آن بهبودى معنوى مىيابند.
3- سورههايى كه عموما در نمازهاى نافله قرائت مىشوند
1- در روايتى آمده كه امام صادق 7 فرمود: «هر كس سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، و سوره «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»، و آية الكرسىّ را در هر ركعت از نمازهاى نافله بخواند، مسلّما بزرگترين
درى كه براى اعمال آدميان گشوده مىشود براى او گشوده شده است، مگر كسى كه به
اندازه او و يا افزون بر او بخواند.» 2- در روايت ديگر آمده كه عالم 7[1] پيرامون ثواب خواندن قرآن در
نمازهاى واجب و غير آن فرمود: «شگفتا از كسى كه در نماز خود «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ» را نخواند، چگونه نماز او قبول مىشود؟!» 3- در روايت ديگر آمده
كه: «نمازى كه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ در
آن خوانده نشود، پاكيزه نمىگردد.» 4- در روايت آمده كه: «هر كس در نماز واجب،
سوره همزه را بخواند، از دنيا برخوردار مىشود.» ممكن است سؤال شود: آيا جايز است
كه نمازگزار مثلا سوره همزه را بخواند، و سورههايى را كه ذكر شد ترك كند، با
اينكه در روايت آمده كه نماز بدون آنها قبول و پاكيزه نمىگردد؟
جواب: ثواب سورهها به همان صورتى است كه در روايات آمده؛ ولى اگر
كسى سورهاى را با همه ثوابى كه براى آن نقل شده ترك كند و به جاى آن سوره «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و «إِنَّا أَنْزَلْناهُ» را بخواند، به خاطر
فضيلتى كه اين دو دارند، هم ثواب سورههايى